• <
ATC_CARGO_TOP

Koszty paliwa przejadają zyski armatorów kontenerowych

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Koszty paliwa przejadają zyski armatorów kontenerowych
Koszty paliwa przejadają zyski armatorów kontenerowych - GospodarkaMorska.pl

PMK

19.06.2018 Źródło: własne

Firma analityczna Drewry mocno obniżyła swoją prognozę zysków dla rynku kontenerowego, z 5 mld dolarów do wyjścia co najwyżej na zero.

W ogłoszonym niedawno raporcie, Drewry zarzuciło armatorom brak kontroli nad sytuacją. Wzrost cen ropy zniweczył jakiekolwiek szanse na zyski w 1 kwartale. Ogólny deficyt wyniósł nawet 1,2 mld dolarów. Co więcej, armator MSC, który rzadko komentuje takie kwestie, przyznał także w niedawnym wywiadzie dla Lloyd's List do straty pieniędzy w 1 kwartale.

- Nie przewidujemy powrotu do pozytywnego wyników w drugim kwartale, ze względu na fakt, że cena paliwa wzrosła jeszcze bardziej od kwietnia, a armatorzy nie mają jak zrekompensować tej straty – czytamy w raporcie Drewry.


Drewry zauważyło, że nie tylko rosnące koszty paliwa uderzają w przewoźników - stawki czarteru dla statków dzierżawionych również rosną. Ceny czarteru panamaxów wzrosły aż o 45 proc. w 1 kwartale, a inne typy kontenerowców również dotknął ten trend, choć w mniejszym zakresie.

Drewry twierdzi, że rentowność przewoźników powinna poprawić się w trzecim kwartale , ale dodał, że za to w obecnym kwartale na duże zyski, jeżeli w ogóle, nie ma co liczyć.

- Wynik na koniec roku będzie w dużej mierze zależał od kierunku, w którym pójdą ceny ropy i od tego, jak skuteczne są linie w egzekwowaniu nowych dopłat. Biorąc pod uwagę obecną sytuację, nie jest zaskakujące, że przewoźnicy rozważają sposoby zmniejszenia obciążeń kosztowych, w tym dalsze używanie slow-steamingu – czytamy w raporcie.

Slow steaming to koncepcja zakładająca, że statek porusza się z niższą od maksymalnej prędkością, co podyktowane jest względami ekonomicznymi – statek zużywa wówczas mniej paliwa. To rozwiązanie pozwalało dotąd zaoszczędzić od 3 do 7 proc. paliwa w trakcie eksploatacji siłowni pod mniejszym obciążeniem.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31902,00 $ tona 2,04% 22 cze
 Cynk 2841,00 $ tona 0,32% 22 cze
 Aluminium 2375,00 $ tona 0,93% 22 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.