Właściciel Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT) w porcie w Gdyni ogłosił swoje wyniki finansowe. Filipiński operator terminalowy International Container Terminal Services, Inc (ICTSI) zanotował zwiększenie przeładunków do 7,4 mln TEU (18 proc. więcej niż rok temu) oraz wzrost o jedną czwartą przychodów (1,1 mld dolarów).
Tak wielki wzrost przychodów to zasługa przede wszystkim najnowszych aktywów koncernu w Manzanillo (Meksyk), Peurto Cortes (Honduras) oraz w irakijskim Umm Qasr. Nie bez znaczenia jednak był 20 procentowy wzrost sprzedaży w gdyńskim porcie oraz konsolidacji aktywów w chińskim porcie Yantai.
Dodatkowo do przychodów giganta dołożyły jednorazowe zdarzenia, takie jak: sprzedaż niewykorzystywanej spółki na Filipinach, zerwanie umowę o zarządzaniu w Indiach czy zyski z restrukturyzacji inwestycji w Yantai China. Po stronie niespodziewanych wydatków warto wymienić 38,1 mln dolarów, które trafiły do spółki zależnej w Argentynie oraz 900 tys. dolarów wydane na roszczenia ubezpieczeniowe w Gdyni.
Wśród rozchodów ICTSI warto wymienić budowa nowych terminali w Meksyku i Argentynie, powiększenie tych w Chorwacji i rozpoczęcie inwestycji w nowy terminal w Demokratycznej Republice Konga. Łącznie na inwestycje koncern wydał 279 mln dolarów.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie