• <
HARTWIG SZCZECIN

Dar Młodzieży wyrusza w podróż dookoła świata (foto, wideo)

Patrycja Cybulska

31.10.2017 02:41 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Dar Młodzieży wyrusza w podróż dookoła świata (foto, wideo)
Dar Młodzieży wyrusza w podróż dookoła świata (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

11 miesięcy rejsu po morzach i oceanach, planowane 6 zmian załóg szkolnych oraz obecność podczas Światowych Dni Młodzieży 2019. W przyszłym roku Dar Młodzieży wyrusza w Rejs Niepodległości, czyli w podróż dookoła świata dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Początek wyprawy zaplanowano na maj przyszłego roku.

– Trudne wyzwanie, mnóstwo pracy, przygotowanie nie tylko remontu statku, zaopatrzenia, ale również kadry – mówi Katarzyna Muszyńska, kierownik Działu Armatorskiego Akademii Morskiej w Gdyni.

Jak podkreślił kpt. ż.w. Henryk Śniegocki, prorektor ds. morskich Akademii Morskiej w Gdyni, obecnie Dar Młodzieży jest gotowy do zakończenia sezonu, remontów, odnowienia klasy i instalacji odpowiednich urządzeń, wynikającej ze zmiany przepisów. To m.in. instalacja urządzeń do oczyszczania wód balastowych i ścieków oraz wymiana sprzętu zapewniającego bezpieczeństwo statku. Remonty mają zakończyć się do końca stycznia przyszłego roku, następnie planowany jest sezon szkoleniowy, na początek praktyki przejdą Belgowie z Akademii Morskiej z Antwerpii, a po nich studenci Akademii Morskiej w Gdyni. W maju przyszłego roku natomiast żaglowiec wyrusza w rejs dookoła świata.

– To jest podróż promocyjna, ona promuje przede wszystkim kraj czy banderę, pod którą Dar Młodzieży pływa, czyli banderę polską, oraz uczelnię. Będziemy mieli wizyty armatorów, przedsiębiorców – to na pewno posłuży zacieśnianiu współpracy – tłumaczy kpt. ż.w. Henryk Śniegocki, prorektor ds. morskich AMG.

Podczas 11-miesiecznej podróży Dar Młodzieży zawinie do portów całego świata. Trasa może jeszcze ulec zmianie.

– Przejście najprawdopodobniej będzie przez Atlantyk na dół do Cape Town, później będzie Singapur i przejście przez Ocean Indyjski i położne na nim wyspy. Następnie popłyniemy chyba do dwóch chińskich portów, później dwa porty w Japonii, Vancouver, Meksyk i Panama. Po Panamie planowany jest Nowy Jork i powrót do kraju – wylicza kpt. ż.w. Ireneusz Lewandowski, komendant Daru Młodzieży.

Kulminacja podróży nastąpi w Panamie, gdzie w styczniu 2019 r. jednostka uświetni Światowe Dni Młodzieży. Przedstawiciele Akademii Morskiej w Gdyni na razie nie ujawniają, czy papież Franciszek będzie gościł na pokładzie żaglowca. Zakończenie wyprawy planowane jest na marzec 2019 r. Jej organizatorami są Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Akademia Morska w Gdyni oraz Salezjański Wolontariat Misyjny – Młodzi Światu.

Na pokładzie, oprócz studentów Akademii Morskiej, w każdym etapie rejsu uczestniczyć będą grupy młodzieży – finaliści ogólnopolskiego konkursu organizowanego przez Salezjański Wolontariat Misyjny. Zdaniem studentów, odbywane na żaglowcu praktyki to bardzo ciekawa przygoda.

– Rodzinna atmosfera, zabawa, integracja z kolegami. Ogólnie – fajna sprawa, polecam – mówi Marcin Sobólski, praktykant na Darze Młodzieży.

– Z kolegami zawsze to raźniej, wiadomo, im więcej ludzi, tym  fajniej – motywacja, rywalizacja, trochę żartów – prawie jak w domu – podkreśla natomiast Andrzej Szewczak, praktykant na Darze Młodzieży.

W ubiegłym sezonie, który trwał 9 miesięcy: od 4 lutego do 31 października, Dar Młodzieży odbył 9 podróży szkoleniowych głównie po Bałtyku, z jednym dłuższym wyjściem do portów w Hiszpanii i we Francji. Odwiedził zagraniczne porty: Antwerpię, Le Havre, Cadiz, Turku, Kłajpedę oraz Rostock, jak również polskie: Gdynię, Świnoujście i Szczecin. Łącznie na pokładzie żaglowca w sezonie 2017 praktyki odbyło 1 315 studentów oraz uczniów z kraju i zagranicy (Szkoła Morska w Antwerpii oraz załoga żaglowca El Mellah Marynarki Wojennej Algierii).

Miniony sezon był wyjątkowy z kilku powodów. W maju i w czerwcu na pokładzie żaglowca szkolenie przechodzili algierscy oficerowie i marynarze. Było ono wynikiem realizacji prestiżowego kontraktu przewidującego kompleksowe wyszkolenie załogi zbudowanego w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku żaglowca dla Marynarki Wojennej Algierii. Wybór oferty AMG wynikał z wysokiej oceny oferty szkoleniowej tej uczelni. Pod kierunkiem kpt. ż.w. Henryka Śniegockiego, prorektora ds. morskich AMG, oficerowie, podoficerowie i Marynarze Marynarki Wojennej Algierii przeszli cykl szkoleń teoretycznych. Następnie odbyło się szkolenie praktyczne na Darze Młodzieży, a na zakończenie również szkolenie praktyczne już na nowym żaglowcu El Mellah.

4 lipca w Gdyni, natomiast, odbyły się 35. urodziny Daru Młodzieży, podczas których na polskiej fregacie podniesiono nową wielką banderę.

Dar Młodzieży jest następcą Daru Pomorza – „białej fregaty”, służącej szkoleniu kadr morskich dla biało-czerwonej bandery w latach 1930-1982. To pierwszy żaglowiec zbudowany w 1982 r. w polskiej stoczni od podstaw według oryginalnego polskiego projektu jako żaglowa jednostka szkolna. Projektowania Daru Młodzieży podjął się inż. Zygmunt Choreń – młody projektant gdańskiej stoczni, żeglarz. Wspierali go weterani Daru Pomorza: wieloletni komendant Kazimierz Jurkiewicz, ostatni komendant Tadeusz Olechnowicz oraz członkowie załogi „białej fregaty”.

Dar Młodzieży ma 108,815 m długości, 14 m szerokości oraz 6,87 m zanurzenia. Powierzchnia ożaglowania podstawowego to 3 015 m kw. Na pokład jednostka zabiera 130 + 6 praktykantów, a stała załoga to 32 osoby.  

To jeden z najpopularniejszych żaglowców świata. Zapraszany jest na wszystkie zloty i regaty wielkich żaglowców w kraju i zagranicą. Oprócz transkontynentalnych podróży, bałtyckich rejsów z młodzieżą, żeglarzami, dziennikarzami czy po prostu entuzjastami wielkich żagli, odgrywa jeszcze jedną ważną rolę. To statek, który edukuje adeptów morskiej służby. Znakomici oficerowie i kapitanowie światowej floty pierwsze kroki stawiają właśnie na tej fregacie. Jednostka jest stale modernizowana i wyposażana w najnowsze techniki nawigacyjne. A zapis w książeczce żeglarskiej o praktykach odbytych na żaglowcu, to powód do dumy.

W ciągu minionych 35 lat służby pod biało-czerwoną banderą Dar Młodzieży odbył 220 podróży, przepłynął prawie 580 000 mil morskich oraz 750 razy zawijał do portów całego świata. Na jego pokładzie przeszkoliło się łącznie ponad 19 000 uczniów i studentów morskich szkół polskich i zagranicznych.

Dar Młodzieży w liczbach

Właściciel/armator: Akademia Morska w Gdyni
Typ: trzymasztowa fregata
Zbudowany w Stoczni Gdańskiej im. Lenina: symbol stoczniowy B 95/1
Port macierzysty: Gdynia
Wodowanie: 12.11.1981 r.
Podniesienie bandery: 4.07.1982 r.
Znak wywoławczy: SQLZ
Długość całkowita z bukszprytem: 108,815 m
Długość kadłuba: 94,8 m
Długość między pionami: 79,4 m
Szerokość na wręgach: 14,0 m
Zanurzenie maks.: 6,87 m
Powierzchnia ożaglowania podstawowego: 3015 m kw.
Wysokość masztów: fok 49,5m; grot 49,5m; krojc 46,5m
Pojemność brutto: 2255 GT
Pojemność netto: 663 NT
Wyporność: 2946 t
Prędkość pod żaglami: największy dzienny przebieg: 264.7 Mm (śr. prędkość 11.29 w)/maks. prędkość chwilowa: 19.5 w
Silnik główny: Cegielski-Sulzer typ 8 AL 20/24; 2x750 KM (552 kW)
Ster strumieniowy: VB-1100 type, Verhaar Omega BV - 250 kW
Prędkość pod silnikiem: prędk.ekonom.: 9 w; prędk. maks.: 12 w
Załoga stała: 32
Praktykanci: 130+6

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39897,00 $ tona 1,27% 7 gru
 Cynk 3287,00 $ tona 1,95% 7 gru
 Aluminium 2624,00 $ tona 0,92% 7 gru
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.