Trzy główne problemy, stojące przed sektorem europejskiej logistyki towarowej pozostaną aktualne w przewidywalnej przyszłości.
Pozostawienie ich bez rozwiązania będzie prowadzić do nieskutecznego i nieefektywnego wykorzystania transportu. Nie wykorzystany zostanie też w pełni wpływ logistyki na rozwój gospodarczy w Europie. Tworzy ona przecież dużą część wartości dodanej i miejsc pracy, pośrednio pozwala skuteczniej i efektywniej funkcjonować innym sektorom usług i działalności gospodarczej.
To główne wnioski z raportu nt. uwarunkowań rozwoju logistyki cargo w UE, jakie zleciła opracować Komisja Europejska. Nosi on tytuł: "Fact-finding studies in support of the development of an EU strategy for freight transport logistics Lot 1: Analysis of the EU logistics sector". Jego autorami są firmy doradcze: Ecorys, Fraunhofer, TCI, Prognos and Aueb-RC/Translog.
Choć unijny sektor logistyki rozwija się w tempie wyższym od średniej na świecie, to są kraje (np. w Japonia i USA) wyraźnie przewyższające ją dynamiką wzrostu. Co istotne, występuje zróżnicowanie w poziomie wydajności i efektywności transportu w krajach członkowskich, jako pochodna ich siły gospodarczej, roli przemysłu, warunków geograficznych, jakości infrastruktury i gęstości zaludnienia.
Sektor logistyczny znajduje się zarazem pod wpływem oddziaływania wielu czynników zewnętrznych i tendencji. Należą do nich zarówno te wynikające z nowych technologii (np. e-commerce, e-zamówienia, itp.), jak i zmian, które koncentrują się na współpracy i integracji łańcucha logistycznego (np. integracja łańcucha dostaw, wielomodalność, logistyka odwrotna).
Autorzy raportu wskazują na trzy główne problemy i wyzwania.
Pierwszy to ustawiczny wzrost kosztów transportu i szerzej - logistyki. Drugi odnosi się do efektów środowiskowych sektora logistyki, czyli tzw. kosztów zewnętrznych transportu (zużycie paliw nieodnawialnych, emisja CO2, hałas) i wypełnienia założeń zrównoważonego rozwoju. Trzeci kluczowy problem dotyczy jakości kadr i zatrudnienia pracowników.
Są to obszary problemów o charakterze strukturalnym, stwierdzają autorzy raportu. Do ich rozwiązywania proponują scenariusze działania.
Pierwszy to "selektywna kontynuacja" założeń polityki transportu, jaką sformułowano już w koncepcji zielonych korytarzy transportowych i nowoczesnego łańcucha dostaw w minionej jeszcze dekadzie (FTLAP 2007 - Freight Transport Logistics Action Plan).
Drugi scenariusz rozszerza pierwszy przez dodanie opcji tzw. minimalnej interwencji na rynku logistycznym. Ma ona na celu stworzenie ram dla odnoszenia sukcesów przez firmy logistyczne w przyszłych okresach. Obejmują np. standardy czystych technologii, które zachęcą do inwestycji w budowę w miastach gniazd ładowania energią elektryczną, a ogólnie - oddziaływanie na rozwój i wdrażanie innowacji.
Trzeci wariant ma na celu zapewnienie bardziej znaczącego wsparcia przez UE dla rynku logistyki poprzez działania, które przyczyniają się do poprawy efektywności i skuteczności sektora. Oznaczało by to pozostawienie "mniejszej wolności" na rynku, przez większe zaangażowanie Komisji Europejskiej w rozwiązywaniu jego problemów.
Przykładem możliwych działań jest wdrażanie innowacji sterowane przez fundusze krajowe, organizowanie kampanii szkolenia obsługi, tworzenie standardów dla metodologii obliczania emisji CO2, stymulowanie zróżnicowania cen za pośrednictwem e-commerce, polityka fiskalna premiująca stosowanie alternatywnych paliw przez transport.
Autorzy podkreślają, że trzeci scenariusz może przynieść najbardziej oczekiwane skutki i przyczynić się do rozwiązania problemów logistycznych. Wymaga jednak najsilniejszej interwencji politycznej Komisji Europejskiej, najwyższych kwot wsparcia finansowego i stworzenia odpowiednich planów na poziomie narodowym.
W rekomendacjach autorzy wskazują, że istnieje wyraźna opracowania przez Komisję Europejską nowej polityki dla sektora logistycznego o średnim- i długim horyzoncie.
Jak podkreśla KE, przedstawione w raporcie poglądy odzwierciedlają stanowisko autorów i organizacji i nie powinny być podstawą do powoływania się, że wyrażają opinie komisji.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek