• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Armatorzy domagają się regulacji dla żeglugi po Arktyce

PMK

10.10.2016 11:43 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Armatorzy domagają się regulacji dla żeglugi po Arktyce

Partnerzy portalu

Armatorzy domagają się regulacji dla żeglugi po Arktyce - GospodarkaMorska.pl

Arktyka staje się coraz ważniejsza na turystycznej mapie świata. Co za tym idzie, więcej dużych wycieczkowców wypływa na rejs w tych rejonach. Część branży chce ukrócenia tych praktyk, by uniknąć katastrof na skalę Tytanica i zanieczyszczenia środowiska naturalnego.

Kraje arktyczne powinny wprowadzić limit wielkości jednostek, które pływają po ich wodach, a także wprowadzić do nich zakaz używania paliw ciężkich. Takie opinie pojawiły się w części branży, po tym jak pierwszy luksusowy wycieczkowiec (Crystal Serenity) bezpiecznie pokonał trasę arktyczną.

Szlak łączący Atlantyk z Pacyfikiem przez Arktykę był kiedyś pokryty górami lodowymi, więc nikt nie miał odwagi żeglować w tym rejonie. Wraz z postępującym globalnym ociepleniem trasa stała się jednak coraz łatwiejsza dla statków.

Dla armatorów wycieczkowców pływanie po Arktyce to dobry biznes. Crystal Serenity za bilet każdego z 1,7 tys. pasażerów dostał 19,755 dolarów. Statek płynął trasą, którą wiek temu pokonał Norweg Roald Amundsen: z Anchorage na Alasce do Nowego Jorku. Rejs potrwał ponad miesiąc, od 15 sierpnia do 16 września. W 2017 roku Crystal Cruises zamierza ponownie w ofercie zamieścić ten rejs.

Dwóch armatorów wyraziło zaniepokojenie, że rejs Crystal Serenity może zapoczątkować nowy trend na organizowanie wycieczek w tym rejonie. Martwi ich niewystarczające bezpieczeństwo, zagrożenie dla środowiska i wpływ na mniejsze społeczności zamieszkujące teren arktyczny.

- Szlak arktyczny to tysiące mil morskich bez żadnego przystanku. Potrzeba jest nowych regulacji, zanim sprawa wymknie się spod kontroli – twierdzi Tero Vauraste, prezes Arctia, armatora specjalizującego się w lodołamaczach. - Jeżeli w tym rejonie statek wpadnie z kłopoty, nie może liczyć na dużą pomoc, ze względu na słabą infrastrukturę – dodaje.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.