Wzrastające przeładunki w polskich portach mają swoje odbicie także w przychodach. Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował o łącznych wynikach z trzech kwartałów bieżącego roku.
Jak informuje wiceminister, wedle przekazanych informacji zysk netto największych polskich portów w okresie I-III kwartał 2024 roku wzrósł w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym. Dane są następujące:
- Port Gdańsk o 30,25 mln (+17%)
- Port Gdynia o 20,43 mln (+23%)
- Porty Szczecin-Świnoujście o 22,37 mln (+25%).
Zyski portów w górę❗️
— Arkadiusz Marchewka (@A_Marchewka) October 14, 2024
Dostałem dane za 3 kwartały tego roku i jest bardzo dobrze. Porównując rok do roku, zysk netto wzrósł w:
📈 Porcie Gdańsk o 30,25 mln (+17%)
📈 Porcie Gdynia o 20,43 mln (+23%)
📈 Porcie Szczecin-Świnoujście o 22,37 mln (+25%).
Są to naprawdę dobre dane,…
"Są to naprawdę dobre dane, które pokazują, że oddanie portów w ręce fachowców, co zapowiadałem, przynosi konkretne efekty" podkreślił Arkadiusz Marchewka na portalu X (dawniej Twitter). Wskazał też, że jeśli chodzi o przeładunki, wyłączając węgiel, to w ich przypadku także ma następować wzrost, określony jako "delikatny".
Przypomnijmy, że także ubiegły rok polskie porty zamknęły z zyskiem, dodatkowo przeładowano w nich niemal 150 mln ton. Port Gdańsk zwiększył moc przeładunkową, osiągając wynik 81 mln ton, 12,7 mln ton ładunków więcej niż w 2022 roku. Jednocześnie wzrosły w nim nakłady na inwestycje, a w 2024 roku miały sięgnąć 236 mln zł. Z kolei Port Gdynia zanotował wtedy zysk wyniszący ponad 100 mln zł, co oznacza wzrost o 24% w porównaniu do roku 2022. Przeładunki osiągnęły wtedy poziom 29,4 mln tom, co oznaczało wzrost o 5,25%. Ubiegłoroczny zysk netto Portów Szczecin i Świnoujście wyniósł 140,8 mln zł, a przeładowano 36 mln ton ładunków, czyli nieco mniej niż w 2022 roku.
Aby zapewnić przepustowość portów i tym samym zdolność do obsługi wzrastającej liczby przeładunków, w każdym z największych portów są prowadzone kluczowe inwestycje. W Gdańsku jest to budowa terminala kontenerowego T3 w Baltic Hub, natomiast w Gdyni trwają prace nad utworzeniem Portu Zewnętrznego. W województwie zachodniopomorskim wyzwaniem pozostaje jedna z największych, przyszłych inwestycji w polską branżą portową w tym regionie, czyli utworzenie terminala kontenerowego w Porcie Świnoujście.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych