• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Pierwszy taki statek w Gdańsku [WIDEO]

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

W środę do terminala Baltic Hub w Porcie Gdańsk zawinął największy kontenerowiec zasilany skroplonym gazem ziemnym (LNG). Gigantyczne rozmiary CMA CGM Concorde czynią tę wizytę iście spektakularnym zjawiskiem.

W 2017 roku Rodolphe Saade, dyrektor generalny Grupy CMA CGM, podjął pionierską decyzję wyposażenia serii 9 kontenerowców o pojemności 23 tys. TEU w silniki napędzane LNG, co stanowiło pierwszy w historii żeglugi przypadek dla jednostek tej wielkości. Charakterystyczne zielone dzioby i napis LNG POWERED czynią flotę rozpoznawalną na całym świecie.

Pierwszym statkiem z tej serii był flagowy Jacques Saade. Pozostałe noszą zaś nazwy ikonicznych zabytków i miejsc w Paryżu: Champs-Élysées, Palais Royal, Louvre, Rivoli, Montmartre, Trocadéro, Sorbonne oraz Concorde. Mierzące 400 metrów długości i 61 metrów szerokości jednostki są obecnie największymi na świecie kontenerowcami napędzanymi LNG. Aktualnie skroplony gaz ziemny jest najlepszym dostępnym rozwiązaniem do redukcji śladu węglowego żeglugi i ochrony jakości powietrza. Paliwo to pozwala na obniżenie emisji dwutlenku siarki o 99%, emisji cząstek stałych o 91% oraz emisji dwutlenku azotu o 92%, co znacznie przewyższa obecne wymagania regulacyjne.

CMA CGM Concorde przybył do Gdańska w ramach zainaugurowanego w sierpniu br. nowego serwisu FAL1, który łączy największy terminal kontenerowy na Bałtyku z największym portem kontenerowym Korei Południowej – Busan.

– To już drugie testowe zawinięcie statku armatora CMA CGM. Od października ruszamy z regularnym połączeniem, w ramach nowego serwisu oceanicznego French Asia Line 1 (FAL1). Dzięki temu Port Gdańsk uzyska bezpośrednie połączenie z Busan, największym portem kontenerowym Korei Południowej i 6. największym na świecie. Już w przyszłym miesiącu statki w ramach tego serwisu będą zawijały do Gdańska w cyklu cotygodniowym. Tym samym częstotliwość bezpośrednich zawinięć statków oceanicznych miedzy Azją a Europą zwiększy się do 3 tygodniowo. Cieszymy się, że CMA CGM, jeden z największych armatorów kontenerowych, docenił znaczenie naszego portu dla tej części Europy i potwierdza, że chce rozwijać swój potencjał z Portem Gdańsk – mówi Tomasz Braun, dyrektor Pionu Strategii i Rozwoju Portu Gdańsk.

– FAL1 to efekt długoletniej, owocnej współpracy między Baltic Hub a CMA CGM. Jest to kolejne bezpośrednie połączenie Baltic Hub, znajdującego się w Porcie Gdańsk, z Dalekim Wschodem, co jeszcze bardziej umocni naszą pozycję na europejskiej mapie portów kontenerowych – dodaje Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.