Niemcy i Norwegia skierują prośbę do sekretarza generalnego NATO Jensa Stoltenberga o powołanie centrum koordynacyjnego w celu ochrony kluczowej podmorskiej infrastruktury, w tym energetycznej – poinformował w środę kanclerz Niemiec Olaf Scholz, który spotkał się w Berlinie z premierem Norwegii Jonasem Stoere.
„Rurociągi, kable telefoniczne i łącza internetowe są kluczowymi połączeniami dla naszych państw i muszą być specjalnie zabezpieczone. Ponadto ataki na rurociągi Nord Stream 1 i Nord Stream 2 pokazały, jak wielkie istnieje ryzyko w tym zakresie” – uzasadnił Scholz. Jak wyjaśnił, obecnie celem musi być skuteczna koordynacja sił policyjnych i wojskowych oraz zaangażowanie podmiotów takich jak Unia Europejska i prywatne przedsiębiorstwa.
„Chodzi o bezpieczeństwo systemów energetycznych. Nie chcę tu kreślić ostrej linii podziału między tym, co nad wodą i co pod wodą. Chodzi o gazociągi, chodzi o infrastrukturę telekomunikacyjną, infrastrukturę światłowodową i inne rzeczy” – potwierdził Stoere. „Potrzebujemy skoordynowanych, wspólnych wysiłków, aby zapewnić bezpieczeństwo tej infrastruktury” – podkreślił.
Pod koniec września w dwóch rurociągach Nord Stream wykryto łącznie cztery podwodne wycieki, z których przez wiele dni wydobywały się ogromne ilości gazu. Wycieki znajdowały się w rejonie wyspy Bornholm - częściowo na duńskich, a częściowo na szwedzkich wodach terytorialnych. UE i NATO zakładają, że doszło do sabotażu – podkreśla dpa i przypomina, że Kreml odrzucił spekulacje na temat udziału Rosji jako „głupie i absurdalne”.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych