Z Brukseli płyną dobre wieści dla DSV, którą mogą mocno namieszać w europejskiej branży logistycznej. Chodzi o zgodę na przejęcie niemieckiej firmy DB Schenker, a wartość transakcji wynosi 14,3 mld euro. Oficjalnie przedsięwzięcie nie budzi obaw pod kątem zagrożenia dla konkurencyjności rynku na kontynencie.
O tym, że DSV chce przejąć DB Schenker mówiło się od września 2024 roku, a celem transakcji ma być wzmocnienie globalnej sieci, doświadczenia i konkurencyjności duńskiej firmy, przynosząc jednocześnie korzyści tak pracownikom, jak i klientom oraz inwestorom. Jeszcze w ubiegłym roku zgodę na transakcję miały wyrazić kluczowe niemieckie podmioty, w tym Rada Nadzorcza Deutsche Bahn oraz niemieckie Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu. To największa transakcja w historii DSV, acz wcześniej duński podmiot przejął takie firmy jak UTi Worldwide (2016), Panalpina (2019) i Global Integrated Logistics (2021).
Jak informuje Komisja Europejska w oświadczeniu podanym do wiadomości publicznej 9 kwietnia, transakcja nie budzi obaw z racji na dużą ilość podmiotów działających na tym rynku a więc istnienie wielu alternatywnych dostawców, do których mogą przejść w razie potrzeby klienci. Oznaczać to ma, że branży nie grozi stworzenie monopolu jednej firmy, która mogłaby np. narzucać ceny czy też przejmować na wyłączność prowadzenie działalności w swojej dziedzinie, uniemożliwiając alternatywny wybór. Zdaniem Brukseli nie zagrozi to także lokalnym podmiotom czy też zatrudnieniu w logistyce. Co jednak zauważają komentatorzy, po transakcji tak wzmocniony DSV będzie w stanie konkurować z innymi gigantami branży, jak choćby DHL, potencjalnie dążąc do zwiększania swoich wpływów na wszystkich kontynentach., choć na ten moment mając mniej niż 10% udziału w globalnym rynku logistycznym. Łącznie DSV i Schenker będą miały oczekiwany przychód pro forma w wysokości około 39,3 mld EUR (na podstawie danych z 2023 r.) oraz ok. 147 000 pracowników w ponad 90 krajach.
Zasięg połączonej firmy zdaniem duńskiego przedsiębiorstwa
zapewni także lepszą konkurencyjność organizacji i zarazem dostęp do nowych
rynków w bardzo dynamicznej i konkurencyjnej branży. Dzięki temu przejęciu
Niemcy mają stać się kluczowym rynkiem dla DSV, co będzie miało znaczący wpływ
na przyszłą organizację. Różne funkcje centralne pozostaną w Niemczech, w tym w
lokalizacji Schenker w Essen. Jest to istotne z racji na zachowanie know-how
oraz zatrudnienia na niemieckim rynku pracy. Przypomnijmy, że transakcja była
mocno komentowana w tamtejszej prasie, a krytycy wskazywali na obawę o zagraniczną
kontrolę podmiotu potencjalnie ważnego dla krajowego bezpieczeństwa, czy też utratę
kompetencji i zatrudnienia w Niemczech. DSV zapewnia jednak, że spodziewa się
wzrostu aktywności logistycznej w Niemczech i planuje także inwestycje o
wartości miliarda euro w ciągu najbliższych 3-5 lat. W zamierzeniu przyczyni
się to do długoterminowego wzrostu i tworzenia nowych miejsc pracy, a za 5 lat w
firmie ma pracować więcej pracowników niż zatrudniają obecnie Schenker i DSV
osobno. Jednocześnie pojawiają się informacje, że marka "DB Schenker" zostanie wycofana na rzecz DSV, a przy tym zostanie zlikwidowanych nawet 1900 miejsc pracy w tym podmiocie w ramach konsolidacji i restrukturyzacji, mimo planowanych inwestycji.
Do czasu zamknięcia transakcji DSV i Schenker pozostaną wciąż dwiema odrębnymi firmami prowadzącymi działalność na dotychczasowych zasadach. Jednocześnie duńska firma angażuje się w zachowanie ciągłości usług dla wszystkich klientów Schenker oraz staranne uwzględnienie opinii i uwag pracowników i interesariuszy. Dotyczy to utrzymania płynności w zakresie działalności w branży transportu morskiego, lądowego i powietrznego. W ramach umowy DSV wydało zobowiązania socjalne dla pracowników Schenker w Niemczech, które mają obowiązywać przez okres dwóch lat po zamknięciu transakcji. Dotyczy to także układów zbiorowych i indywidualnych warunków zatrudnienia dla niemieckich pracowników w dniu zamknięcia transakcji i połączenia obu podmiotów. Oprócz tego DSV ma stosować się do niemieckich zasad współdecydowania oraz krajowych przepisów.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych