• <

Miliardowy kontrakt coraz bliżej? UE zgadza się na przejęcie DB Schenker przez DSV

11.04.2025 12:15 Źródło: DSV, Komisja Europejska
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Miliardowy kontrakt coraz bliżej? UE zgadza się na przejęcie DB Schenker przez DSV
Fot. DB Schenker

Z Brukseli płyną dobre wieści dla DSV, którą mogą mocno namieszać w europejskiej branży logistycznej. Chodzi o zgodę na przejęcie niemieckiej firmy DB Schenker, a wartość transakcji wynosi 14,3 mld euro. Oficjalnie przedsięwzięcie nie budzi obaw pod kątem zagrożenia dla konkurencyjności rynku na kontynencie.

O tym, że DSV chce przejąć DB Schenker mówiło się od września 2024 roku, a celem transakcji ma być wzmocnienie globalnej sieci, doświadczenia i konkurencyjności duńskiej firmy, przynosząc jednocześnie korzyści tak pracownikom, jak i klientom oraz inwestorom. Jeszcze w ubiegłym roku zgodę na transakcję miały wyrazić kluczowe niemieckie podmioty, w tym Rada Nadzorcza Deutsche Bahn oraz niemieckie Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu. To największa transakcja w historii DSV, acz wcześniej duński podmiot przejął takie firmy jak UTi Worldwide (2016), Panalpina (2019) i Global Integrated Logistics (2021).

Jak informuje Komisja Europejska w oświadczeniu podanym do wiadomości publicznej 9 kwietnia, transakcja nie budzi obaw z racji na dużą ilość podmiotów działających na tym rynku a więc istnienie wielu alternatywnych dostawców, do których mogą przejść w razie potrzeby klienci. Oznaczać to ma, że branży nie grozi stworzenie monopolu jednej firmy, która mogłaby np. narzucać ceny czy też przejmować na wyłączność prowadzenie działalności w swojej dziedzinie, uniemożliwiając alternatywny wybór. Zdaniem Brukseli nie zagrozi to także lokalnym podmiotom czy też zatrudnieniu w logistyce. Co jednak zauważają komentatorzy, po transakcji tak wzmocniony DSV będzie w stanie konkurować z innymi gigantami branży, jak choćby DHL, potencjalnie dążąc do zwiększania swoich wpływów na wszystkich kontynentach., choć na ten moment mając mniej niż 10% udziału w globalnym rynku logistycznym. Łącznie DSV i Schenker będą miały oczekiwany przychód pro forma w wysokości około 39,3 mld EUR (na podstawie danych z 2023 r.) oraz ok. 147 000 pracowników w ponad 90 krajach.

Zasięg połączonej firmy zdaniem duńskiego przedsiębiorstwa zapewni także lepszą konkurencyjność organizacji i zarazem dostęp do nowych rynków w bardzo dynamicznej i konkurencyjnej branży. Dzięki temu przejęciu Niemcy mają stać się kluczowym rynkiem dla DSV, co będzie miało znaczący wpływ na przyszłą organizację. Różne funkcje centralne pozostaną w Niemczech, w tym w lokalizacji Schenker w Essen. Jest to istotne z racji na zachowanie know-how oraz zatrudnienia na niemieckim rynku pracy. Przypomnijmy, że transakcja była mocno komentowana w tamtejszej prasie, a krytycy wskazywali na obawę o zagraniczną kontrolę podmiotu potencjalnie ważnego dla krajowego bezpieczeństwa, czy też utratę kompetencji i zatrudnienia w Niemczech. DSV zapewnia jednak, że spodziewa się wzrostu aktywności logistycznej w Niemczech i planuje także inwestycje o wartości miliarda euro w ciągu najbliższych 3-5 lat. W zamierzeniu przyczyni się to do długoterminowego wzrostu i tworzenia nowych miejsc pracy, a za 5 lat w firmie ma pracować więcej pracowników niż zatrudniają obecnie Schenker i DSV osobno. Jednocześnie pojawiają się informacje, że marka "DB Schenker" zostanie wycofana na rzecz DSV, a przy tym zostanie zlikwidowanych nawet 1900 miejsc pracy w tym podmiocie w ramach konsolidacji i restrukturyzacji, mimo planowanych inwestycji.

Do czasu zamknięcia transakcji DSV i Schenker pozostaną wciąż dwiema odrębnymi firmami prowadzącymi działalność na dotychczasowych zasadach. Jednocześnie duńska firma angażuje się w zachowanie ciągłości usług dla wszystkich klientów Schenker oraz staranne uwzględnienie opinii i uwag pracowników i interesariuszy. Dotyczy to utrzymania płynności w zakresie działalności w branży transportu morskiego, lądowego i powietrznego. W ramach umowy DSV wydało zobowiązania socjalne dla pracowników Schenker w Niemczech, które mają obowiązywać przez okres dwóch lat po zamknięciu transakcji. Dotyczy to także układów zbiorowych i indywidualnych warunków zatrudnienia dla niemieckich pracowników w dniu zamknięcia transakcji i połączenia obu podmiotów. Oprócz tego DSV ma stosować się do niemieckich zasad współdecydowania oraz krajowych przepisów.

Dziękujemy za wysłane grafiki.