• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Koniec spółki Ship-Service. Likwidacja firmy po 64 latach

AK

28.11.2021 23:25
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Koniec spółki Ship-Service. Likwidacja firmy po 64 latach

Partnerzy portalu

Koniec spółki Ship-Service. Likwidacja firmy po 64 latach - GospodarkaMorska.pl
Fot. Ship-Service

Decyzja o rozwiązaniu szczecińskiej spółki Ship-Service zajmującej się m.in. bunkrowaniem statków i ich obsługą w portach, została podjęta 29 października podczas nadzwyczajnego walnego zgromadzenia przez Grupę Orlen, obecnego właściciela. 

Spółka Ship-Service powstała w 1957 roku jako firma państwowa prowadząca działalność gospodarczą w zakresie usług portowych, prac na rzecz stoczni, przeładunków i składowania towarów, usług związanych z ochroną środowiska morskiego. 

Przez lata zakres usług firmy na rzecz gospodarki morskiej znacznie się rozszerzył, by obejmować m.in. bunkrowanie statków morskich w paliwa żeglugowe, obsługę statków w portach, przeładunki i składowanie towarów, działalność spedycyjną i przewozową w zakresie transportu lądowego i wodnego, a także usługi consultingowe w zakresie obrotu towarowo-morskiego i usługi związane z ochroną środowiska wodnego czy w końcu eksport, import w zakresie prowadzonej działalności . 

Ship-Service znika z rynku. Skąd wzięły się problemy?

Po 64 latach działalności Ship Service ogłasza przejście w stan likwidacji. 

Joanna Zakrzewska, rzecznik PKN Orlen, w rozmowie z portalem Trójmiasto.pl, przyznała, że kłopoty spółki Ship-Service rozpoczęły się w 2010 roku i systematycznie pogłębiały.

Miało to wynikać m.in. z braku koniecznej już w tamtym czasie restrukturyzacji rozwojowej spółki oraz dywersyfikacji jej działalności w kontekście silnej konkurencji na polskim i europejskim rynku. Mimo podjętych prób działań naprawczych, które utrudniła pandemia, sytuacja finansowa spółki nie poprawiła się. 

Sprawę inaczej widzi Rafał Zahorski, pełnomocnik marszałka województwa zachodniopomorskiego ds. gospodarki morskiej. W rozmowie z portalem Trójmiasto.pl likwidację Ship-Service nazwał "skandalicznym pokazem nieudolności Orlenu jako jej większościowego właściciela".

Punktował m.in., że "handel hurtowy paliwami, odbiór odpadów i ścieków oraz inna obsługa statków na całym świecie, to działalność stricte dochodowa, a prawdziwą "sztuką" jest na tej działalności tracić". Problemy Ship-Service jego zdaniem zaczęły się od 2002 roku, czyli od momentu gdy Orlen przejął większościowy pakiet udziałów. Miały one polegać m.in. "etapowym zakazywaniu działalności spółki w wielu dziedzinach", które przynosiły zyski.

Dodajmy, że Ship-Service zatrudnia obecnie 63 osoby.

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.