W czasie wystąpienia po zaprzysiężeniu na urząd Prezydenta RP Karol Nawrocki zapowiedział złożenie projektu ustawy w sprawie przyspieszenia budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. To jego pierwsza inicjatywa ustawodawcza. Oprócz tego podkreślił znaczenie innych, dużych inwestycji w kraju, wspominając o energetyce i roli portów, tak lotniczych, jak i morskich.
W budynku Sejmu RP, z udziałem najwyższych władz państwa, byłych prezydentów (w tym ustępującego Andrzeja Dudy), premierów, a także w obecności kadry dowódczej sił zbrojnych, ambasadorów i zaproszonych gości, 6 maja odbyło się zaprzysiężenie nowego prezydenta. Został nim Karol Nawrocki. W trakcie swojego wystąpienia po złożeniu przysięgi wygłosił swoje pierwsze orędzie, w którym zapowiedział realizację 21 postulatów swojej prezydentury podczas pięcioletniej kadencji. Są to:
- zacieśnianiem relacji sojuszniczych ze Stanami Zjednoczonymi;
- zwiększeniem wydatków na polską armię i wzmocnieniem bezpieczeństwa narodowego, zwiększenie liczebne wojska, co najmniej do 300 tys. żołnierzy;
- kontynuacją zagrożonych wstrzymaniem inwestycji rozwojowych: CPK, polskiego atomu, rozbudowę portów na Bałtyku etc;
- wzmocnieniem polskiej gospodarki; obniżkę VAT z 23 do 22 proc., obniżenie rachunków za energię o 1/3, zawetowaniem Zielonego Ładu UE;
- utrzymaniem złotówki jako waluty narodowej;
- silną i zdecydowaną obroną polskich granic przed zalewem nielegalnych imigrantów;
- ochroną dzieci nienarodzonych (sprzeciw wobec aborcji);
- zwiększaniem obszarów indywidualnej wolności i siły wspólnoty;
- PIT 0 proc. dla rodzin z dwojgiem i więcej dzieci, minimum 150 zł waloryzacji emerytur i rent, dostęp do usług publicznych i służby zdrowia;
- wsparciem polskiego rolnictwa i rozwoju lokalnego, również poza największymi miastami, ochronę polskiego rolnictwa przed importem z Ameryki Południowej i Ukrainy;
- uzyskaniem od Ukrainy zgody na ekshumacje na Wołyniu;
- kontynuacją działań na rzecz uzyskania reparacji od Niemiec;
- brak zgody na „niszczące ideologie”, które „demoralizują dzieci w szkołach”,
- przywracaniem pamięci o polskich bohaterach narodowych, programy patriotyczne w szkołach.
Obok tematów związanych z polityką krajową i zagraniczną nie zabrakło też tych dotyczących branży transportowej. Nowy prezydent wskazał, że będzie dążył do przywrócenia pierwotnego projektu CPK, zakładającego, obok budowy lotniska w Baranowie, także zmodernizowanie całej sieci kolejowej w kraju, w tym też tworzenie nowych połączeń. Ma to wpłynąć na zwiększenie i poprawę tak ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. Zyskać na tym mają również porty morskie, ze względu na zwiększoną wydajność połączeń i tym samym sprostanie rosnącym przeładunkom, szczególnie w przypadku terminali kontenerowych. Niedawne otwarcie nabrzeża T3 w Baltic Hub, prace związane z budową terminala kontenerowego w Świnoujściu czy Portu Zewnętrznego w Gdyni wskazują na potrzebę zapewnienia skutecznej rozwijającego się transportu morskiego w ramach rozwiązań intermodalnych. Obok połączeń kolejowych ważne inwestycje dotyczą też drogowych, w przypadku Gdyni jest to Droga Czerwona, prowadzącej do portu i uskuteczniająca tak komunikację samochodową, jak ciężarową. Plan wpisania tego przedsięwzięcia na listę zadań o strategicznym znaczeniu dla Polski ma skrócić procedury związane z inwestycją o około 2 lata, dzięki czemu otwarcie pierwszego z trzech zaplanowanych odcinków miałoby się odbyć jeszcze w 2030 roku.
Celem prezydenta jest wzrost pozycji i znaczenia Polski w Europie. Podkreślił tu potrzebę, jego zdaniem, „wyjścia z roli podwykonawcy”. Oznaczać to ma prawdopodobnie też rozwój polskich firm i koncernów na arenie międzynarodowej, prezentujących ofertę i produkty rodzimego pochodzenia, konkurując z podmiotami zagranicznymi.
Kadencja Karola Nawrockiego przypadnie na trudny okres geopolityczny, wynikający z rosnącego zagrożenia ze strony Rosji. Nie brakuje tu przypuszczeń ze strony komentatorów jak i ekspertów, że Moskwa zdecyduje się na dalszą ekspansję, zagrażając Wschodniej Flance NATO. Nawet jeśli nie dojdzie do realnej konfrontacji zbrojnej, państwa Europy, zwłaszcza środkowo-wschodniej, muszą liczyć się z szeregiem zagrożeń, czego przykładem były podejrzenia aktów sabotażu wobec infrastruktury energetycznej na Bałtyku, co wymusiło wzrost zaangażowania sojuszu na rzecz jej ochrony w ramach misji „Baltic Sentry”. Jako Zwierzchnik Sił Zbrojnych RP, prezydent musi liczyć się z rosnącym znaczeniem zagadnień związanych z bezpieczeństwem oraz rozbudową potencjału obronnego państwa. Wskazał, że "Polska powinna być liderem budowania siły i systemu immunologicznego wschodniej flanki NATO". Dodał przy tym, że w jego wizji tzw. "bukaresztańska dziewiątka" w dłuższej perspektywie stanie się "bukaresztańską jedenastką", razem z państwami skandynawskimi.
Z perspektywy morskiej oznacza to szczególnie odbudowę potencjału zaniedbywanej przez dekady marynarki wojennej. W latach 2025-2030 nie zabraknie w tej kwestii wydarzeń, związanych z rozwojem branży okrętowej, zbrojeniowej, jak i samego morskiego rodzaju sił zbrojnych. Do najważniejszych zalicza się wodowanie w 2026 i wcielenie do służby w 2029 roku pierwszej fregaty programu „Miecznik”, przyszłego ORP Wicher. Oprócz tego będą trwały prace nad dwoma kolejnymi okrętami tej serii. Oprócz tego siły morskie wzbogacą się o trzy nowe niszczyciele min typu Kormoran II i dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego programu „Delfin”. Rozpoczną się tez prace nad okrętem ratowniczym programu „Ratownik”, a także powinno dojść do wyboru oferentów, którzy zbudują okręty podwodne programu „Orka”, hydrograficzne „Hydrograf” i zbiornikowiec „Supply”.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych