• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Lewiatan: Przedsiębiorcy wciąż widzą potencjał rozwojowy

Strona główna Edukacja, praca Lewiatan: Przedsiębiorcy wciąż widzą potencjał rozwojowy

pc

20.03.2019 Źródło: PAP
Lewiatan: Przedsiębiorcy wciąż widzą potencjał rozwojowy - GospodarkaMorska.pl

Mimo perspektyw spowolnienia gospodarczego i niekorzystnego otoczenia międzynarodowego, przedsiębiorcy wciąż widzą potencjał rozwojowy - ocenia ekspertka ekonomiczna Konfederacji Lewiatan Sonia Buchholtz, odnosząc się do danych GUS ws. produkcji przemysłowej.

Jak podał w środę GUS, produkcja sprzedana przemysłu (w cenach stałych) w lutym br. wzrosła o 6,9 proc. w horyzoncie rocznym i spadła o 1,5 proc. w ujęciu miesięcznym. Po wyłączeniu czynników kalendarzowych i sezonowych, produkcja zarówno w ujęciu rocznym, jak i miesięcznym rosła odpowiednio o 6,5 proc. oraz 1,7 proc.

"Jest to wyraźnie mniej niż przed rokiem, kiedy odsezonowana dynamika roczna wyniosła 7,3 proc., co potwierdza występowanie trendu spadkowego typowego dla wczesnej fazy spowolnienia gospodarczego, jednak więcej, niż spodziewało się wielu analityków" - oceniła ekonomistka.

Dodała, że "ponadprzeciętnie pozytywnych sygnałów dostarcza również opublikowany dzisiaj komunikat o koniunkturze konsumenckiej. Wszystko na to wskazuje, że perspektywa tzw. piątki Kaczyńskiego pozytywnie nakręca oczekiwania gospodarstw domowych".

Buchholtz zaznaczyła, że "struktura danych nieodsezonowanych sugeruje, iż sprzedaż produkcji przetwórstwa przemysłowego zarówno na przestrzeni roku, jak i miesiąca kształtowała się nieznacznie powyżej średniej". "Spośród 34 działów przemysłu, wzrost odnotowało 27 (o łącznym udziale 88,1 proc. w wartości produkcji). W lutym znaczne wzrosty dotyczyły m.in. pozostałego sprzętu transportowego (20,5 proc), urządzeń elektrycznych (13,8 proc.), komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (12,6 proc.), czy pojazdów samochodowych, przyczep i naczep (9,7 proc). Spadki odnotowało m.in. wydobycie węgla" - wymieniała.

Zdaniem ekonomistki "w lutym dynamika sprzedaży dóbr inwestycyjnych była wyraźnie wyższa aniżeli dóbr konsumpcyjnych (8,8 proc vs. 4,5-5,4 proc.), co może sugerować, że mimo perspektyw spowolnienia gospodarczego i niekorzystnego otoczenia międzynarodowego, przedsiębiorcy wciąż widzą potencjał rozwojowy". "Cieszy to tym bardziej, że inwestycje, uchodzące za stabilne źródło długookresowego wzrostu, były w ostatnich latach pietą achillesową polskiej gospodarki" - oceniła.

Źródło:
PAP

Dziękujemy za wysłane grafiki.