• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Będzie szczegółowa analiza w sprawie zatonięcia promu Estonia

ew

03.10.2020 11:36 Źródło: PAP
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Będzie szczegółowa analiza w sprawie zatonięcia promu Estonia

Partnerzy portalu

Będzie szczegółowa analiza w sprawie zatonięcia promu Estonia - GospodarkaMorska.pl
fot. wikipedia.org

Estoński Urząd ds. dochodzeń w kwestiach bezpieczeństwa oceni nowe informacje dotyczące zatonięcia w 1994 roku promu "Estonia" we współpracy ze swoimi odpowiednikami w Szwecji i Finlandii. Powodem analizy jest film, który ujawnił dziurę w kadłubie statku.

Jak poinformowała w piątek Szwedzka Komisja ds. Badania Wypadków, wstępna ocena ma na celu rozważenie, czy nowe informacje dają powód do zmiany wniosków z raportu końcowego z 1997 roku. Eksperci mają zdecydować, czy należy wszcząć nowe dochodzenie, a jeśli tak, to jakiego rodzaju.

"Obecnie trzy komisje (estońska, szwedzka oraz fińska) współpracują zgodnie z międzynarodowymi przepisami dotyczącymi badania wypadków morskich. Podczas prac przestrzegane będzie postanowienie z 1995 roku o traktowaniu wraku jako zbiorowej mogiły, dlatego nie planuje się nowych nurkowań" - oświadczyła Szwedzka Komisja ds. Badania Wypadków.

W poniedziałek platforma Discovery ujawniła podwodne nagrania z oględzin wraku promu. Na zdjęciach widać dużą dziurę w kadłubie, która – według autorów dokumentu – mogła mieć wpływ na szybkie zatonięcie statku i może mieć znaczenie dla ustalenia przyczyny katastrofy.

Z raportu końcowego, który opracowali eksperci trzech krajów, wynika, że przyczyną zatonięcia promu było oderwanie się furty dziobowej, w następstwie czego woda przedostała się na pokład samochodowy.

Pod koniec czerwca dwóch obywateli Szwecji, członków ekipy realizującej film dokumentalny, który ujawnił istnienie dziury, zostało oskarżonych przez szwedzką prokuraturę o "naruszenie grobu", jakim jest spoczywający na dnie Bałtyku wrak promu Estonia.

Statek MS Estonia, płynący z Tallina do Sztokholmu, zatonął w ciągu 55 minut w nocy z 27 na 28 września 1994 roku na międzynarodowych wodach u wybrzeży Finlandii, stając się miejscem spoczynku dla większości z 852 ofiar, głównie Szwedów i Estończyków. Uratowano 137 osób. Była to jedna z największych katastrof morskich końca XX wieku. Powstało wiele alternatywnych teorii, np. że promem przewożona była nielegalnie broń.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.