pc
Przedstawiciele państw unijnych przedłużyli w czwartek mandat dowodzonej z Rzymu operacji Sophia, która jest odpowiedzią UE na migrację przez Morze Śródziemne. Misja nadal nie będzie jednak wysyłać w morze statków.
Z uwagi na brak porozumienia, gdzie wysadzać na ląd uratowanych na morzu imigrantów, państwa UE zdecydowały jeszcze w marcu, że operacja Sophia, której celem jest zwalczanie przemytu ludzi przez Morze Śródziemne, przestanie wysyłać jednostki do patrolowania wód.
Choć w poniedziałek Włochy, Malta, Francja, Niemcy i Finlandia porozumiały się w sprawie dobrowolnej redystrybucji migrantów, na poziomie całej UE takiego porozumienia nie ma. Z tego powodu rozmieszczanie morskich jednostek w ramach operacji Sophia ma być nadal zawieszone. "Państwa członkowskie UE (...) kontynuują prace na stosownych forach nad rozwiązaniem dotyczącym schodzenia na ląd" - podkreślono w komunikacie służb prasowych Rady UE.
Unijne stolice deklarują, że są gotowe w razie potrzeby powrócić do tej kwestii, aby dać dowódcy operacji ewentualne nowe wskazówki co do rozmieszczania zasobów morskich.
Najważniejszym zadaniem operacji jest wspieranie UE w zakłócaniu działań przemytników migrantów i handlarzy ludźmi w południowo-środkowym rejonie Morza Śródziemnego. W ramach Sophii szkolona jest też libijska straż przybrzeżna i marynarka wojenna. Unijne siły mają też dbać o egzekwowanie na pełnym morzu u wybrzeży Libii embarga na broń nałożonego na ten kraj przez ONZ.
Kwestia funkcjonowania operacji Sophia, w ramach której zwalcza się przemyt migrantów, co kilka miesięcy jest tematem dyskusji w UE. Już w 2018 r. przedłużenie półrocznego mandatu nie było pewne, bo poprzedni rząd Włoch chciał wymusić na innych państwach UE, by rotacyjnie otwierały swoje porty dla statków z migrantami na pokładzie.
Wprawdzie celem operacji nie jest zabieranie na brzeg dryfujących na morzu Afrykanów chcących dostać się do UE, ale zgodnie z międzynarodowym prawem morza jednostki, które zabiorą na pokład rozbitków, mają ich odstawić do najbliższego portu. W praktyce osoby takie trafiają głównie do Włoch. Nowy mandat Sophii wygaśnie 1 kwietnia 2020 r.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych