pc
Kary 14 lat pozbawienia wolności dla obywatela Norwegii Frode Berga zażądała we wtorek rosyjska prokuratura na jego procesie trwającym w Moskwie. Berg jest oskarżony o szpiegostwo. Wyrok zostanie ogłoszony 16 kwietnia rano.
W trakcie wystąpień stron we wtorek prokuratorzy zażądali uznania Berga za winnego szpiegostwa przeciwko Federacji Rosyjskiej i kary 14 lat kolonii karnej o zaostrzonym rygorze - poinformowała prokurator Miłana Digajewa. Wypowiadała się ona dla mediów po rozprawie. Proces toczy się za zamkniętymi drzwiami.
Adwokat Berga Ilja Nowikow poinformował, że obrońcy żądali uniewinnienia swego klienta, jednak - jak dodał - "nie mają złudzeń". Zdaniem Nowikowa wymiar żądanej przez prokuraturę kary związany jest z tym, że Berg nie przyznał się do winy i nie wyraził skruchy.
Berg potwierdził jedynie fakt swojej współpracy z norweskim wywiadem wojskowym. Powiedział, że jeździł do Rosji na prośbę pracowników tych służb, pełniąc rolę kuriera, ale nie miał rozeznania, czym dokładnie się zajmował i jakie grożą mu konsekwencje.
Rosyjski prezydent Władimir Putin wspomniał o sprawie Berga na spotkaniu we wtorek w Petersburgu z norweską premier Erną Solberg. Oświadczył, że o winie oskarżonego powinien najpierw zdecydować sąd. Zauważył, że "można uniewinnić człowieka, który został skazany", a w sprawie Berga wyrok jeszcze nie zapadł.
63-letni Berg, emerytowany funkcjonariusz norweskiej straży granicznej, został zatrzymany w grudniu 2017 roku, jak twierdzą śledczy – w trakcie otrzymywania dokumentów rosyjskiej marynarki wojennej. Na początku procesu 2 kwietnia br. strona oskarżenia ogłosiła, że Berg zbierał informacje o rosyjskich atomowych okrętach podwodnych.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych