ew
Ropa w USA drożeje o 13 proc. po tym, gdy podczas poprzedniej sesji staniała o 24 proc. Cena odbija się z najniższego poziomu od 18 lat. Surowiec jest wyceniany powyżej 23 USD za baryłkę, ale nie jest wykluczone, że wkrótce notowania spadną do 12-18 USD - informują maklerzy.
Baryłka ropy WTI w dostawach na kwiecień na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 23,01 USD, po zwyżce ceny o 12,96 proc.
Ropa Brent w dostawach na maj na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie jest wyceniana po 26,32 USD za baryłkę, wyżej o 5,91 proc.
Inwestorzy analizują działania podejmowane przez rządy i banki centralne na całym świecie, które mają wesprzeć gospodarki zmagające się z nabierającą tempa pandemią koronawirusa.
Od 31 grudnia 2019 r. do 18 marca 2020 r. odnotowano na świecie 194.909 potwierdzonych przypadków COVID-19, zapalenia płuc spowodowanego koronawirusem SARS-CoV-2; prawie 8 tys. osób zmarło.
Rynki ropy mocno odczuwają spadek globalnego popytu na ten surowiec, a tymczasem może je zalać "powódź" podaży ropy, bo Arabia Saudyjska i Rosja w ramach wojny cenowej dążą do zwiększenia dostaw swojego surowca. Tymczasem kwestie sporne pomiędzy tymi krajami mogą zostać rozwiązane podczas oficjalnego spotkania krajów OPEC w czerwcu.
"Obecnie na rynku ropy panuje ogromna zmienność, ponieważ inwestorzy próbują ocenić wpływ koronawirusa na gospodarkę i jego znaczenie dla popytu na ropę" - ocenia Daniel Hynes, analityk Australia & new Zealand Banking Group Ltd.
"Wysoki poziom niepewności związany z uderzeniem w popyt na ropę oznacza, że rynki nadal będą testować niskie poziomy" - dodaje.
Szef firmy consultingowej FGE Fereidun Fesharaki oceniają, że ceny ropy mogą spaść nawet do 12-18 dolarów za baryłkę, jeśli Arabia Saudyjska "wywoła powódź" swojej ropy na rynki.
W II kw. globalne zapasy ropy mogą wzrosnąć nawet o 5 mln baryłek dziennie. Odbudowa zapasów przez 2 miesiące spowoduje, że będzie się je zużywać aż przez 8-9 miesięcy, a odbudowa przez 8-9 miesięcy - że będzie się zapasy z tego okresu "konsumować" przez 1,5-2 lata.
Analitycy wskazują, że pojawia się pytanie, czy świat ma wystarczającą przestrzeń do składowania dodatkowej ropy, jaka pojawi się na globalnych rynkach
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych