ew/MGMiŻŚ
23 listopada 2019 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza zmiany w obowiązujących dotychczas przepisach z zakresu ochrony wód przed azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych.
Celem nowelizacji jest uporządkowanie przepisów w zakresie „Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu” poprzez wyeliminowanie wątpliwości natury legislacyjnej, przeniesienie niektórych przepisów z ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu do ustawy Prawo wodne, ujednolicenie terminologii oraz usunięcie przepisów umożliwiających podwójne karanie rolników za to samo wykroczenie.
Zmiany w ustawie o nawozach i nawożeniu polegają na uchyleniu przepisów odnoszących się do planu nawożenia (art. 18), ponieważ od dnia 1 stycznia 2019 r. rolnicy mają obwiązek wykonywania tożsamego merytorycznie i zakresowo dokumentu o nazwie „plan nawożenia azotem” na podstawie Programu działań. Konsekwencją tych zmian było usunięcie z ustawy o nawozach i nawożeniu przepisów określających sankcje za brak prawidłowo przygotowanego planu nawożenia (art. 33-35 oraz art. 41 pkt 9 i 10).
W miejsce przepisów usuniętych z ustawy o nawozach i nawożeniu wprowadzono nowe lub zmodyfikowano istniejące przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne.
Nowy art. 105a ustawy Prawo wodne określa katalog podmiotów zobowiązanych do opracowania planu nawożenia azotem, z uwzględnieniem podmiotów, które dotychczas miały obowiązek opracowywania planu nawożenia na podstawie ustawy o nawozach i nawożeniu. Ponadto w art. 105a – 105c zamieszczono szereg przepisów określających obowiązki związane z opracowaniem planu nawożenia azotem, które dotychczas funkcjonowały na poziomie rozporządzenia.
W art. 108 ustawy Prawo wodne doprecyzowano zakres uprawnień kontrolnych Inspekcji Ochrony Środowiska, które aktualnie dotyczą nie tylko stosowania programu działań, ale również obowiązku posiadania planu nawożenia azotem i stosowania nawozów zgodnie z tym planem. Zmiana ta ma na celu kompetencyjne dostosowanie przepisów dla właściwych organów Inspekcji Ochrony Środowiska w związku z przeniesieniem przepisów dotyczących planów nawożenia azotem na poziom ustawowy.
Nowy art. 109a ustawy Prawo wodne wprowadza przepisy usunięte z ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu w zakresie kar administracyjnych dla dużych gospodarstw rolnych za brak prawidłowo przygotowanego planu nawożenia azotem.
Wprowadzone zmiany nie wpływają na treść Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 czerwca 2018 r. w sprawie „Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu”, którego przepisy zostały utrzymane w mocy przez okres 36 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Z pełną treścią ustawy z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw można się zapoznać w Dzienniku Ustaw (http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2019/2170/1).
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych