PMK
Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) pracuje nad bardziej rygorystycznymi środkami, aby powstrzymać nieuczciwe firmy żeglugowe, próbujące w nielegalny sposób wykorzystywać rejestry flagowe, aby ukryć swoje działania.
Wszystkie statki handlowe muszą być zarejestrowane w danym kraju, częściowo w celu przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
W związku z międzynarodowymi i amerykańskimi sankcjami nałożonymi na kraje, w tym Koreę Północną, Iran i Syrię, niektóre statki zaangażowane w handel z nimi wyłączały transpondery lokalizacji i fałszywie zgłaszały swój rejestr bandery, także w celu zabezpieczenia ubezpieczenia.
Przemyt narkotyków i broni należy do innych dziedzin handlu, w których firmy-przykrywki próbują ukryć swoje działania, aby uniknąć wykrycia.
Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) zgodziła się na wprowadzenie serii nowych środków po sesji komitetu w zeszłym tygodniu, która obejmowała stworzenie kompleksowej bazy danych rejestrów i sposobów poprawy informacji na temat nielegalnej rejestracji statków.
Inne zalecenia obejmowały ulepszoną weryfikację statków poprzez ich unikatowe numery IMO i przestrzeganie wymogu prowadzenia historii statku.
IMO będzie również współpracować z Radą Bezpieczeństwa USA w celu stworzenia bazy danych, która pokazywałaby statki podlegające rezolucji ONZ. Prace mają zostać zakończone w 2021 roku.
- Doświadczenie pokazało, że fałszywe rejestry wykorzystuje się głównie do nielegalnych działań na pokładzie statków, w tym działań zabronionych przez sankcje ONZ - stwierdziły Stany Zjednoczone w oświadczeniu skierowanym do IMO.
Wiele krajów zgłosiło do IMO, że ich rejestry były wykorzystywane bez wiedzy organu morskiego za pomocą fałszywych dokumentów lub nawet utrzymywania flagi po jej zakończeniu.
Tanzania zanotowała ponad 20 przypadków nieuczciwego użycia swojej flagi od 2016 roku, odkrytych dopiero po współpracy z innymi krajami.
Tymczasem Ukraina twierdzi, że morskie przesyłki z Krymu naruszają sankcje Zachodu i złożyły skargę do IMO, prosząc państwa członkowskie o usunięcie z listy wszystkich statków zaangażowanych w ten proceder. Krym podlega sankcjom zachodnim od czasu jego zajęcia przez Rosję w 2014 roku.
W oświadczeniu dla IMO Vitalii Moshkivskyi, zastępca stałego przedstawiciela Ukrainy, wskazał „ponad 80 statków bezprawnie zarejestrowanych w zamkniętych portach morskich na Krymie”. Moshkivskyi dodał, że taka działalność ma „poważne konsekwencje dla bezpieczeństwa”.
Rzecznik rosyjskiej Federalnej Agencji Transportu Morskiego i Rzecznego odmówił komentarza.
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku