ew
Notowania ropy naftowej, które znalazły się na poziomie z 2016 r. pozostają rozchwiane m. in. przez pandemię koronawirusa, która może ograniczyć popyt na ropę o 2,5 mln baryłek dziennie - uważa analityczka Domu Maklerskiego Banku Ochrony Środowiska Dorota Sierakowska.
"Notowania ropy naftowej nadal znajdują się pod presją podaży. Cena tego surowca wciąż oscyluje niewiele powyżej poziomu 30 USD za baryłkę, czyli na poziomach minimów z 2016 r. Uwarunkowania fundamentalne i dynamicznie zmieniająca się sytuacja na świecie w obliczu koronawirusa sprawiają, że ceny ropy pozostają rozchwiane" - czytamy w komentarzu Sierakowskiej.
Analityczka zaznaczyła, że w środę "ciosem" dla notowań ropy naftowej okazał się komunikat Stanów Zjednoczonych o wstrzymaniu podróży do USA z Europy. Jej zdaniem, to kolejny czynnik, który może negatywnie przełożyć się na popyt na paliwa.
"Rozprzestrzeniający się koronawirus sprawia, że wiele lotów zostało wstrzymanych, biura podróży znacząco ograniczyły swoją działalność, pojawiają się także ograniczenia w handlu – co przekłada się negatywnie na popyt na paliwa. Istnieją uzasadnione obawy o to, że spowolnienie popytu na ropę będzie odzwierciedlane w danych w kolejnych tygodniach i miesiącach" - napisała Sierakowska.
Przypomniała, że w tym tygodniu Międzynarodowa Agencja Energetyczna (MAE) podała prognozy spadku globalnego popytu na ropę w 2020 r. "Ma to być pierwszy spadek od 2009 r., czyli od czasu poprzedniego dużego kryzysu gospodarczego. Tegoroczny słaby wynik to oczywiście w przeważającej mierze skutek koronawirusa, który w samym I kwartale br. prawdopodobnie ograniczy popyt na ropę o niebagatelne 2,5 mln baryłek dziennie" - dodała.
Zwróciła uwagę, że według MAE, w całym 2020 r. popyt na ropę na świecie ma być mniejszy o 90 tys. baryłek dziennie niż w roku ubiegłym. Zgodnie z prognozami MAE, w 2 kw. 2020 r. po początkowym dużym spadku, w kolejnych kwartałach sytuacja powinna się ustabilizować.
Jak oceniła, jednym z czynników, który negatywnie wpływa na ceny ropy naftowej, są zapowiedzi wzrostu jej produkcji w krajach Bliskiego Wschodu.
"Już w ostatnich dniach Arabia Saudyjska ogłosiła, że po wygaśnięciu porozumienia naftowego wraz z końcem marca br., zwiększy wydobycie ropy naftowej, a także zacznie pracować nad zwiększeniem swoich możliwości produkcyjnych" - zaznaczyła Sierakowska.
W środę w ślady Saudyjczyków poszły Zjednoczone Emiraty Arabskie, które zapowiedziały zwiększenie produkcji ropy naftowej od kwietnia do poziomów przekraczających 4 mln baryłek dziennie i przyspieszenie prac nad zwiększeniem możliwości produkcyjnych do poziomów zakładanych na 2030 r., czyli ok. 5 mln baryłek dziennie.
"Jeśli oba kraje zrealizują swoje założenia, to w kwietniu produkcja ropy naftowej wzrośnie łącznie o 3,6 mln baryłek dziennie, czyli około 3,6 proc. całkowitej globalnej produkcji. Szansą na przynajmniej częściowe zrównoważenie tego efektu będą potencjalne cięcia wydobycia w Stanach Zjednoczonych, które wydają się jeszcze bardziej realne w obliczu utrzymywania się niskich cen ropy naftowej" - uważa analityczka DM BOŚ.
Jej zdaniem jedyną szansą na brak realizacji scenariusza wzrostu produkcji ropy naftowej jest porozumienie państw OPEC z Rosją. "Na razie między OPEC a Rosjanami trwa próba sił, przyczyniająca się do obecnej wojny cenowej. Rosjanie nie chcą obniżać produkcji ropy naftowej, jednak nie wykluczają kolejnych prób porozumienia z OPEC" - dodała.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych