pc
Przywódca Serbów bośniackich Milorad Dodik zapowiedział, że będzie wetował próby pozwania Chorwacji w sądzie za budowę kontrowersyjnego mostu nad Adriatykiem. Pozew zapowiedziało dwóch pozostałych członków Prezydium Bośni i Hercegowiny (BiH).
Deklaracja Dodika padła po uzgodnieniu wcześniej przez członków Prezydium (pełniącego funkcję prezydenta): Bośniaka Szefika Dżaferovicia i Chorwata Żeljko Komszicia, że Sarajewo powinno pozwać Chorwację w kwestii mostu na półwysep Peljeszac nad zatoką Mali Ston, dzieloną przez oba kraje.
Dodik utrzymuje jednak, że pozew naruszy "żywotne narodowe interesy" Serbów bośniackich. Jego zdaniem konflikt z Zagrzebiem jest nieuzasadniony, o czym zamierza on przekonywać parlament w Sarajewie.Spór o most, łączący chorwacki Peljeszac z resztą chorwackiej Dalmacji, który pozwoli ominąć rodzielający je pas wybrzeża BiH, sięga 2007 roku, gdy ogłoszono jego budowę. Od tego czasu Sarajewo sprzeciwiało się jego wzniesieniu, wskazując, że przez zamknięcie części zatoki utrudni on dostęp do jedynego morskiego portu BiH w Neumie. Najpierw - argumentują władze BiH - muszą zostać również uregulowane sporne kwestie graniczne z Chorwacją w tym rejonie.
Mimo obiekcji Sarajewa Chorwaci rozpoczęli budowę, częściowo dlatego, że Prezydium BiH nie osiągnęło w tej sprawie konsensusu - odnotowuje portal Balkan Insight.
"Interesujące będzie słuchać argumentów, jakie Dodik zaprezentuje parlamentarzystom; dotychczas poprzedni lider bośniackich Chorwatów Dragan Czović mocno sprzeciwiał się jakimkolwiek ruchom, by blokować most" - mówi dla Balkan Insight analityczka z Sarajewa Ivana Marić.
Most o długości 2,4 km ma biec z Peljeszaca na leżące naprzeciwko chorwackie wybrzeże ponad zatoką, w głębi której leży Neum. Wysoka na 55 metrów i budowana przez chińską państwową firmę konstrukcja ma zostać ukończona w 2022 roku. 85 proc. jej kosztów pokrywa fundusz spójności UE.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych