Koszt przemieszczania towarów takich jak węgiel i ruda żelaza przez oceany rośnie, wraz z większymi zakupami Chin. To, czy rynek wytrzyma ekonomiczne wstrząsy wywołane pandemią, jest trudniejszym pytaniem.
Stawki dla statków typu Capesize wzrosły w środę do prawie 31 000 $, najwyższej kwoty w tej porze roku od 2009 roku. Rajd był napędzany wzrostem przepływów towarów z Australii i Brazylii, dwóch największych producentów rudy żelaza, w odpowiedzi na wzrost zakupów chińskich hut.
- Istnieje duży popyt ze strony Chin, a produkcja stali wzrosła w czerwcu o 5% w ujęciu rok do roku - powiedział Frode Morkedal, analityk w Clarkson Securities Ltd., jednostce największego na świecie brokera statków. - Zapasy rudy żelaza w portach są stosunkowo niskie, więc huty i handlowcy uzupełniają zapasy – dodał.
Według krajowego biura statystycznego produkcja stali w Chinach skoczyła w maju do rekordowego poziomu 92,27 miliona ton. Kraj ten odpowiada za 62% światowej produkcji tego stopu. Dostawy rudy żelaza z Australii, w tym z Port Hedland, osiągnęły rekordowy poziom 21,1 miliona ton w tygodniu do 26 czerwca, zgodnie z danymi Global Ports opracowanymi przez Bloomberg.
W dłuższej perspektywie losy rynku żeglugowego będą silnie powiązane z tym, w jaki sposób Chiny podtrzymują ożywienie gospodarcze, podczas gdy pandemia nadal się rozprzestrzenia - zwłaszcza jeśli inne kraje będą potrzebowały więcej czasu na odzyskanie sił.
Chiński przemysł stalowy przyjmuje około 70% morskiej rudy żelaza na świecie. Po złagodzeniu pierwszej fali kontroli wirusów popyt gwałtownie wzrósł, gdyż deweloperzy nadrabiali straty. Władze nakazały również przyspieszenie projektów infrastrukturalnych w celu przezwyciężenia kryzysu gospodarczego.
Szersza gospodarka kraju przechodzi tylko wstępne ożywienie, a lawina nowych przypadków Covid-19 w Pekinie powinna przypominać o tym, jak kruchy może być ten powrót.
Na razie jednak ceny frachtu wciąż rosną.
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie