• <
PZT_980x120_gif_2020

Rynek masowców radzi sobie z kryzysem wywołanym COVID-19. Przynajmniej w tym momencie

Strona główna Porty, logistyka Rynek masowców radzi sobie z kryzysem wywołanym COVID-19. Przynajmniej w tym momencie
Rynek masowców radzi sobie z kryzysem wywołanym COVID-19. Przynajmniej w tym momencie - GospodarkaMorska.pl

PMK

01.07.2020

Koszt przemieszczania towarów takich jak węgiel i ruda żelaza przez oceany rośnie, wraz z większymi zakupami Chin. To, czy rynek wytrzyma ekonomiczne wstrząsy wywołane pandemią, jest trudniejszym pytaniem.

Stawki dla statków typu Capesize wzrosły w środę do prawie 31 000 $, najwyższej kwoty w tej porze roku od 2009 roku. Rajd był napędzany wzrostem przepływów towarów z Australii i Brazylii, dwóch największych producentów rudy żelaza, w odpowiedzi na wzrost zakupów chińskich hut.

- Istnieje duży popyt ze strony Chin, a produkcja stali wzrosła w czerwcu o 5% w ujęciu rok do roku - powiedział Frode Morkedal, analityk w Clarkson Securities Ltd., jednostce największego na świecie brokera statków. - Zapasy rudy żelaza w portach są stosunkowo niskie, więc huty i handlowcy uzupełniają zapasy – dodał.

Według krajowego biura statystycznego produkcja stali w Chinach skoczyła w maju do rekordowego poziomu 92,27 miliona ton. Kraj ten odpowiada za 62% światowej produkcji tego stopu. Dostawy rudy żelaza z Australii, w tym z Port Hedland, osiągnęły rekordowy poziom 21,1 miliona ton w tygodniu do 26 czerwca, zgodnie z danymi Global Ports opracowanymi przez Bloomberg.

W dłuższej perspektywie losy rynku żeglugowego będą silnie powiązane z tym, w jaki sposób Chiny podtrzymują ożywienie gospodarcze, podczas gdy pandemia nadal się rozprzestrzenia - zwłaszcza jeśli inne kraje będą potrzebowały więcej czasu na odzyskanie sił.

Chiński przemysł stalowy przyjmuje około 70% morskiej rudy żelaza na świecie. Po złagodzeniu pierwszej fali kontroli wirusów popyt gwałtownie wzrósł, gdyż deweloperzy nadrabiali straty. Władze nakazały również przyspieszenie projektów infrastrukturalnych w celu przezwyciężenia kryzysu gospodarczego.

Szersza gospodarka kraju przechodzi tylko wstępne ożywienie, a lawina nowych przypadków Covid-19 w Pekinie powinna przypominać o tym, jak kruchy może być ten powrót.

Na razie jednak ceny frachtu wciąż rosną.

port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
port_gdańsk_390x100_2020
invest_gda_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 42,94 $ baryłka  0,30% 02:57
 Cyna 18343,00 $ tona 0,65% 15 paź
 Cynk 2397,00 $ tona -0,04% 15 paź
 Aluminium 1824,00 $ tona -0,65% 15 paź
 Pallad 2351,10 $ uncja  0,55% 02:12
 Platyna 867,00 $ uncja  0,16% 02:57
 Srebro 24,33 $ uncja  0,16% 02:58
 Złoto 1903,90 $ uncja  0,06% 02:58
Bollore_390x100_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.