pc
Polska Żegluga Bałtycka, której jednostki pływają pod marką Polferries, zakupiła bułgarski prom pasażersko- samochodowy. Będzie on eksploatowany pod nazwą Cracovia. Jak poinformował PAP prezes PŻB, nowa jednostka będzie pływała od czerwca na linii Świnoujście-Ystad.
– W marcu zakupiliśmy prom, który był użytkowany przez armatora Port Bułgaria West na Morzu Czarnym – powiedział we wtorek prezes PŻB Piotr Redmerski. Jak dodał, jednostka pod nazwą Drujba pływała między portem Burgas w Bułgarii i Batumi w Gruzji. Zdarzało się, że do linii dodawano rosyjski port Noworosyjsk.
– To bardzo młody prom, został wybudowany w 2002 r. Jednorazowo będzie mógł zabrać około 64 samochodów osobowych, 124 samochodów ciężarowych oraz 650 pasażerów i 55 osobową załogę – podkreślił. Redmerski zaznaczył, że spełnia on wszystkie wymagania potrzebne do żeglugi.
Prezes powiedział, że obecnie prom wciąż pływa po Morzu Czarnym i zostanie przejęty przez polskiego armatora 16 maja. – Transport jednostki do jeden z polskich stoczni będzie trwał ok. 10 dni. Remont powinien trwać nie dłużej niż trzy tygodnie. Modyfikacji ulegnie część pasażerska. Planujemy pomalowanie dziobu podobnie jak na Mazovii – dodał. PŻB zapowiada, że Cracovia będzie pływać na linii Świnoujście-Ystad od końca czerwca tego roku.
Redmerski pytany o powód zakupu nowej jednostki, odpowiedział, że „nowego tonażu domagał się klient”. – Linia Świnoujście-Ystad rośnie o 8-10 proc. rocznie pod względem rynku przewozów samochodami ciężarowymi. Dla nas oznacza to, że co 2 lata potrzebujemy nowego promu. Ostatnią jednostkę Mazovię wprowadziliśmy w 2015 r. – wyjaśnił.
– Cracovia będzie znaczącym wsparciem nowo budowanego promu w szczecińskiej stoczni Gryfia. Będzie on oddany dopiero za 3 lata. Przez ten czas musimy wygenerować środki, które uwiarygodnią naszą inwestycję. Banki, które udzielają nam kredytów, uznały to za niezbędne i konieczne – powiedział Redmerski. – Musimy również zająć strategiczną pozycję na linii Świnoujście-Ystad, aby móc zbudować rynek pod nowy prom – dodał.
Polska Żegluga Bałtycka obok nowej Cracovii ma w swojej flocie trzy promy pasażersko-samochodowe: m/f Wawel wybudowany w 1980 r., m/v Baltivię z 1981 r. oraz m/f Mazovię zbudowaną w 1996 r. Jednostki te pływają na trasach między portem w Gdańsku i szwedzką miejscowością Nynashamn, oraz Świnoujściem a szwedzkim portem Ystad.
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego
Grupa OTL z dużym wzrostem z działalności portowej
Greckie stocznie się odradzają. Europejskie walczą o przeżycie. Porównamy siły z Azją na Posidonia 2024
Kandydat na prezydenta Elbląga zapowiada współpracę z Gdańskiem dotyczącą m.in. portów
Van Oord buduje bazę offshorową na Łotwie