Organizacja non-profit The SeaCleaners przygotowała specyfikację techniczną żaglówki Manta. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego gdyby nie fakt, że jednostka ta zostanie przeznaczona do zbierania śmieci w morzach i oceanach.
Eksperci The SeaCleaners poinformowali, że po wielu godzinach spędzonych na badaniach trwających od 2018 roku, światło ujrzał projekt techniczny żaglówki Manta. W prace było zaangażowanych 60 inżynierów, techników i badaczy, 5 laboratoriów badawczych oraz pond 20 firm specjalizujących się w architekturze morskiej, hydrodynamice, zarządzaniu i produkcji energii, ekoprojektowaniu, czy systemach naprowadzania. Opracowanie sięga 150 stron.
Pierwszą misją Manty będzie zbieranie i zarządzanie odpadami z tworzyw sztucznych na morzu, poprzez ich ponowne wykorzystanie lub składowanie, głównie w ujściach rzek, gdzie występują największe skupiska odpadów. Manta będzie w stanie odzyskiwać odpady o bardzo małych rozmiarach, od 10 milimetrów do nawet jednego metra.
Manta będzie jednym z największych „zbieraczy” morskich, z docelową przepustowości od 5-10 tys. ton metrycznych odpadów rocznie.Będzie to również jedyny statek zdolny do przemysłowego przetwarzania 100 proc. zebranego plastiku. 75 proc. operacji będzie realizowana bez użycia paliw kopalnych.
Manta może pomieścić na pokładzie 34 osoby. Do manewrowania łodzią i obsługi instalacji pokładowej (zbieranie odpadów, ręczne sortowanie, przechowywanie, nadzór) potrzebna jest załoga składająca się z 22 osób. Oprócz załogi łódź będzie mogła pomieścić 12 gości: zespoły naukowe z całego świata na misje pokładowe, organizacje pozarządowe, firmy, decydentów politycznych i gospodarczych.
Frédéric Silvert, dyrektor zarządzający Manta Innovation, powiedział, że ambicją organizacji jest przygotowanie odpowiedzi na plagę plastiku w morzach i ocenach. Wszystkie pływające śmieci należy zebrać, ale też i przetworzyć. Manta powinna być jednocześnie statkiem naukowo-badawczym, który będzie edukował młodych naukowców w zakresie rozwiązań morskich.
Następnym krokiem The SeaCleaners będzie złożenie zamówienia w stoczni na budowę żaglówki. W oparciu o opracowaną specyfikację i przy wsparciu LMG-MARIN, The SeaCleaners przygotowuje się do ogłoszenia zaproszenia do składania ofert, aby wyłonić stocznie posiadające referencje handlowe i finansowe. Specyfikacja zawierająca wszystkie niezbędne konkretne elementy będą dla stoczni niezbędną podstawą do stworzenia oferty handlowej i jak najdokładniejszego kosztorysu.
Równolegle przedstawicieli The SeaCleaners będą spotykać się z dostawcami wyposażenia, przemysłem i producentami materiałów, którzy chcieliby zaangażować się w budowę.
To największy karp złowiony na wędkę. Padł rekord świata (foto)
00:02:49
Brytyjczyk złowił jedną z najniebezpieczniejszych ryb świata (wideo)
Rekord świata pobity. Gigantyczny tuńczyk ważył ponad 400 kg!
00:04:31
Ile tlenu pochodzi z oceanu? Drugie płuco planety [wideo]
Zatrucie Odry - najnowsze informacje
00:00:45
Samiec konika morskiego rodzi tysiąc młodych! Zobacz jeden z najciekawszych porodów w przyrodzie (wideo)
00:00:00
U wybrzeży Norwegii złowiono gigantycznego halibuta
00:00:00
Złowiono 300-kilogramowego olbrzyma (wideo)
00:00:49
Wyłowili 100-kg głowę rekina. Resztę zjadło coś olbrzymiego (wideo)
00:01:10
Największa ryba na świecie znaleziona u wybrzeży Portugalii [video]
00:01:00
Odkryto rybę z samego dna Rowu Mariańskiego! (foto, wideo)
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Delfin, który pływał w pobliżu placu Św. Marka w Wenecji, wyprowadzony na otwarte morze
Tysiące słoni morskich zginęło w wyniku epidemii ptasiej grypy
Prezydent zawetował ustawę o utworzeniu Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry. MKiŚ odpowiada
Prezydent podpisał ustawę dot. pomocy dla armatorów statków rybackich
Młoda foka z plaży w Pobierowie trafi do Stacji Morskiej na Helu