W październiku w Szczecinie wręczono „Zachodniopomorskie Noble” – nagrody dla naukowców z regionu. Jednym z laureatów jest prof. dr hab. inż. Leszek Chybowski ze szczecińskiej Akademii Morskiej, który otrzymał nagrodę za badania i wdrożenie technologii z zakresu bezpieczeństwa i niezawodności urządzeń i silników okrętowych.
– Przyznanie mi tej nagrody było dla mnie miłym zaskoczeniem i bardzo dużym wyróżnieniem – mówi Chybowski. – nagrodę tę przyznaje Zachodniopomorski Klub Liderów Nauki i ma ona na celu promocję najwybitniejszych osiągnięć naukowych uzyskanych w województwie. Promocja wyników moich badań pośród dotychczasowych, znakomitych wyników, jest więc dla mnie wielkim zaszczytem. Nagrody są przyznawane w ośmiu kategoriach, w tym w kategorii „nauki o morzu”, która mimo, iż z nazwy brzmi bardzo ściśle, jest bardzo wieloaspektowa – może dotyczyć zagadnień związanych mechaniką okrętową, oceanotechniką, oceanologią, biologią morza i wieloma innymi obszarami badawczymi. Mając na uwadze tę specyfikę „nauk o morzu”, przyznana mi nagroda jest dla mnie podwójnym wyróżnieniem – tłumaczy prof. Chybowski.
Jak wyjaśnia prof. dr hab. inż. Leszek Chybowski, nagroda jest
przyznawana za osiągnięcia w poprzedzającym roku, co oznacza, że
tegoroczna dotyczyła wyników prac badawczych uzyskanych w 2020 roku. Jak
bywa zazwyczaj, uzyskane wyniki są efektem procesu badawczego, który
trwa latami. – Tak było i w moim przypadku – potwierdza naukowiec.
Efekty
prowadzonych przez Chybowskiego badań nad bezpieczeństwem i
niezawodnością urządzeń i silników okrętowych już znalazły zastosowanie w
pracach dla przemysłu okrętowego, które prowadziła spółka celowa
Centrum Innowacji Akademii Morskiej Sp. z o.o. Badania naukowca Akademii
Morskiej przydały się podczas opracowywania i testowania systemu
pomiaru zużycia paliwa dla okrętowych spalinowych silników
wielopaliwowych oraz przy opracowywaniu technologii oczyszczania i
nanoszenia powłok elementów wentylatorów okrętowych.
W ramach
realizacji badań statutowych w Akademii Morskiej Szczecin prof.
Chybowski uzyskał też wartościowe wyniki związane z opracowaniem i
przetestowaniem systemu diagnozowania procesu spalania w cylindrach
silników okrętowych w oparciu o analizę zmian chwilowej prędkości
obrotowej oraz opracowaniem i rozwinięciem autorskiej metodyki
modelowania i analizy niezawodności wielostanowych złożonych systemów
technicznych, takich jak systemy napędowe statków.
W artykule,
który profesor Chybowski opublikował razem z Damianem Kazienko, autorzy
zaproponowali poszerzenie metod diagnozowania stanu technicznego
tłokowych silników spalinowych . Pomóc w tym ma opracowany przez nich
nowatorski algorytm, który dokonuje analizy zmian chwilowej prędkości
obrotowej wału korbowego silnika. Algorytm został zaimplementowany w
prototypowym systemie diagnostycznym o roboczej nazwie SpeedMA. Za jego
pomocą autorzy testowali dwa różne silniki – przeprowadzili i opisali
analizę dla różnych obciążeń i na poszczególnych cylindrach, w których
zakłócony został proces spalania. Wyniki, jakie uzyskali, pokazały
związek między zanikiem procesu spalania a zmianami chwilowej prędkości
obrotowej. Dlatego też proponowana przez naukowców metoda może podnieść
skuteczność diagnozowania stanu technicznego okrętowych silników
spalinowych i tym samym znaleźć zastosowanie w praktyce eksploatacyjnej.
–
W związku z rosnącymi obostrzeniami związanymi z ochroną środowiska i
poprawą bezpieczeństwa można przyjąć, że niniejsze badania wpisują się w
te trendy i stanowią krok w rozwoju okrętowych układów napędowych –
tłumaczy naukowiec. Dodaje, że w 2020 roku wyniki badań, w których
współuczestniczył, stanowiły podstawę do złożenia dwóch zgłoszeń
patentowych i zostały opublikowane w jedenastu publikacjach naukowych, z
których sześć stanowiły artykuły w czasopismach indeksowanych w tzw.
„Liście Filadelfijskiej” – liście czasopism naukowych, która zawiera
również wskaźniki charakteryzujące znaczenie danego periodyku. – W
oparciu o wymienione wskaźniki naukometryczne oraz opinię Kapituły
Konkursu można więc przyjąć, że wyniki tych badań mają wartość zarówno
poznawczą jak i utylitarną. Z mojej perspektywy bowiem, nauk
inżynieryjno-technicznych, powinniśmy mówić raczej o aplikacyjności i
utylitarności wyników niźli o ich przełomowości – mówi Leszek Chybowski.
Jaki
wpływ mogą mieć badania profesora Chybowskiego na bezpieczeństwo
operacji na morzu? Biorąc pod uwagę, że silniki spalinowe wciąż stanowią
podstawowy napęd jednostek pływających, a jednocześnie postępującą
autonomiczność statków i związaną z tym redukcję liczebności załóg, może
się okazać, że praca szczecińskiego naukowca będzie miała duże
znaczenie. – Okrętowe silniki wolnoobrotowe są najbardziej sprawnymi
maszynami cieplnymi, jakie dotychczas zbudował człowiek i doskonale
spisują się w roli silników napędu głównego statków. Szacuje się, że
80-90% światowego transportu ładunków przewożonych jest drogą morską.
Mając więc na uwadze wymagania dotyczące ochrony środowiska i
bezpieczeństwa eksploatacyjnego oraz potencjalne zmniejszenie
liczebności załóg na statkach morskich, np. w związku z wdrożeniem do
użytkowania statków autonomicznych, można postawić tezę, że nowe
rozwiązania techniczne w budowie silników okrętowych i ich mechanizmów
pomocniczych mają bezpośredni wpływ na poprawę bezpieczeństwa
eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych – potwierdza prof.
Chybowski.
Publikacja wyników badań dotyczących bezpieczeństwa
stosowanych na jednostkach pływających urządzeń i silników oraz
wdrażanie związanych z tym technologii nie oznacza, że naukowiec
zamierza osiąść na laurach. Leszek Chybowski kontynuuje prace nad
szeroko rozumianą poprawą efektywności eksploatacyjnych maszyn. –
Realizuję jeden projekt krajowy finansowany w konkursie Inkubator
Innowacyjności 4.0, jeden międzynarodowy projekt w ramach akcji COST
oraz kierowany przeze mnie temat badań statutowych. W planie zaś jest
realizacja kolejnego projektu B+R pod moim kierownictwem, który właśnie
uzyskał dofinansowanie – mówi prof. Chybowski.
Prof. dr hab. inż. Leszek Chybowski potwierdza, że otrzymanie „Zachodniopomorskiego Nobla” go motywuje, ale jednocześnie cel jego pracy jest zupełnie inny. – Sądzę, że każda nagroda jest i powinna być motywacją do dalszej pracy, gdyż podkreśla ona to, że nasze wysiłki nie idą na marne, a że ktoś je dostrzega i docenia – mówi naukowiec. – Nagrody powinny być elementem pobocznym działalności, a nie celem samym w sobie. Postaram się zrobić jeszcze coś wartościowego, utylitarnego w życiu. Nadrzędnym celem pozostaje dla mnie rozwijanie stanu wiedzy w interesujących mnie obszarach badawczych – kończy Leszek Chybowski.
Zegarek najbogatszego pasażera "Titanica" sprzedany za 900 tys. funtów
Niezwykłe zabytki odkryte podczas remontu Żurawia
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Konferencja poświęcona morskiej flocie handlowej pod narodową banderą w murach Wydziału Nawigacyjnego UMG
20-lecie Polski w UE. Zwiedzanie latarń morskich 1 maja za złotówkę
Jak przetrwać i ratować na morzu? Ćwiczenia i badania na Bałtyku z udziałem studentów i pracowników uczelni morskich