• <
urząd_morski_gdynia_2021

„Zachód jest oburzony”: Die Welt ocenił strategię Rosji w Arktyce

27.10.2020 14:34 Źródło: Sputnik
Strona główna Prawo Morskie, Polityka Morska, Ekonomia Morska „Zachód jest oburzony”: Die Welt ocenił strategię Rosji w Arktyce
„Zachód jest oburzony”: Die Welt ocenił strategię Rosji w Arktyce - GospodarkaMorska.pl
fot. DSME

Państwa Zachodu są oburzone polityką Rosji wobec Północnej Drogi Morskiej, ale nic nie mogą z tym zrobić, pisze dziennikarz Felix Eick w artykule dla niemieckiej gazety Die Welt.

Autor przypomina, że ​​prezydent Rosji Władimir Putin w marcu zatwierdził nową strategię dla Arktyki na okres do 2035 roku, która zakłada aktywny rozwój gospodarczy regionu.

- Ponadto Kreml chce zaludnić zaśnieżoną i ledwo nadającą się do prowadzenia działalności gospodarczej Daleką Północ i obawia się o wojenną ochronę swoich granic, które rozszerzają się w wyniku globalnego ocieplenia – przekonuje Eick.

Według dziennikarza choć Rosja nie może rościć sobie pretensji do Arktyki, to wykorzystuje „pole do manewru” – żąda opłaty za korzystanie z Północnej Drogi Morskiej i zamierza w przyszłości zezwalać na przeprawę przez nią tylko statków „floty krajowej”, czyli zbudowanym w rosyjskich stoczniach i pływającym pod rosyjską banderą.

- Zachód jest oburzony, ale nic nie może zrobić: Moskwa kontroluje ten szlak handlowy. Zagraniczne firmy żeglugowe są zmuszone jedynie do uznania jej faktycznego monopolu, m.in. ze względu na obecność rosyjskich sił zbrojnych w regionie – pisze autor, przypominając, że wyłączna strefa ekonomiczna Rosji rozciąga się 200 kilometrów na północ od jej wód terytorialnych i obejmuje większą część Północnej Drogi Morskiej.

W marcu 2020 roku prezydent Rosji Władimir Putin podpisał dekret, który natychmiast wszedł w życie, o podstawach państwowej polityki Federacji Rosyjskiej w Arktyce do 2035 roku. W treści dokumentu wymieniono także główne interesy Rosji w regionie. Obejmują one zapewnienie suwerenności, zachowanie Arktyki jako obszaru pokoju i stabilności, rozwój Północnego Szlaku Morskiego oraz zapewnienie wysokiej jakości życia na arktycznym terytorium Federacji Rosyjskiej.

Ponadto ogłoszono plany zwiększenia zdolności bojowych grup sił w regionie i utrzymania ich potencjału bojowego na poziomie gwarantującym rozwiązanie zadań odpierania agresji przeciwko Rosji.

W lipcu ogłoszono, że Stany Zjednoczone stworzą port morski, aby „powstrzymać” Rosję w Arktyce. Jednocześnie w czerwcu MSZ Rosji zwróciło uwagę na próbę Waszyngtonu przekształcenia regionu arktycznego w teatr działań wojennych i zwiększenia w nim napięcia.

W grudniu ubiegłego roku weszły w życie zmiany w Kodeksie Żeglugi Handlowej, zgodnie z którymi statkom pływającym pod rosyjską banderą przyznaje się wyłączne prawo do morskiego transportu węglowodorów wydobytych na terytorium Rosji i załadowanych na statki w obszarze wodnym Północnej Drogi Morskiej do pierwszego punktu rozładunku lub przeładunku. To samo dotyczy transportu ropy naftowej, gazu ziemnego, w tym LNG, a także kondensatu gazowego i węgla.

legal_marine_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34750,00 $ tona 0,43% 22 lip
 Cynk 2920,00 $ tona -0,07% 22 lip
 Aluminium 2449,00 $ tona 0,70% 22 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.