• <

Wynik wyszukiwania - "liberia" - Wiadomości

Kraje europejskie na mapach przemytu ropy naftowej. Rosyjska ropa przecieka „flotami cieni”

Rosyjska ropa i produkty rafineryjne docierają do wszystkich krajów, także krajów UE. Przemysł rafineryjny i jego przemysłowi odbiorcy mimo spowolnienia gospodarczego nie mogą się zatrzymać. Ropa naftowa z Rosji docierała w 2023 r. do rafinerii bez większych przeszkód. W 2024 r. dalej płynie zbiornikowcami szerokim strumieniem do europejskich portów i rafinerii.
13.04.2024

Kirgistan nowym członkiem Międzynarodowej Organizacji Morskiej

Republika Kirgistanu przystąpiła do Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Agencja wchodząca w skład Organizacji Narodów Zjednoczonych, odpowiedzialna za regulację żeglugi, liczy obecnie 176 państw członkowskich. Jest to o tyle interesująca sytuacja, że to kolejny członek będący krajem śródlądowym, pozbawionym dostępu do morza.
09.03.2024

Rosja wypadła z Rady IMO

Rosja straciła miejsce w Radzie Międzynarodowej Organizacji Morskiej, w której była od 1960 roku. W jej miejsce powołano Liberię.
01.12.2023

Cywilny statek trafiony rosyjską rakietą

W dramatycznym zdarzeniu na Morzu Czarnym cywilny statek płynący pod banderą Liberii padł ofiarą rosyjskiego ataku rakietowego. Incydent miał miejsce, gdy statek zbliżał się do ukraińskiego portu, skutkując tragiczną śmiercią sternika oraz ranami dla czterech innych osób na pokładzie.
08.11.2023

PRS z odnowionym uznaniem Liberii

1 listopada 2023 r. weszła w życie nowa umowa upoważniająca Polski Rejestr Statków S.A. do działania w imieniu administracji morskiej Liberii. Na podstawie umowy PRS może, w pełnym zakresie, wykonywać w imieniu władz morskich Liberii nadzory i inspekcje na zgodność z wymaganiami międzynarodowych przepisów konwencyjnych i prawa lokalnego na statkach pływających pod flagą tego kraju, tak w eksploatacji, jak i w budowie czy przebudowie.
06.11.2023

Afryka coraz aktywniejsza w handlu i żegludze międzynarodowej

Obraz Afryki zmieniają programy wsparcia UNCTAD, jak np. UNCTAD SIGMAT, działania integracyjne organizacji współpracy jak AfCFTA czy EAC, inwestycje czołowych operatorów morskich oraz połączenia handlowe w ramach chińskiego Nowego Szlaku Jedwabnego. Te działania sprawiają również, że aktywizuje się handel morski, rozwija się infrastruktura i suprastruktura portów morskich, rośnie znaczenie wymiany międzynarodowej.
05.10.2023

Liberyjska straż przybrzeżna ratuje łodzie rybackie przed atakami pirackimi

W ostatnim czasie zanotowano ponowny wzrost liczby przypadków piractwa w zachodnich częściach Afryki i Zatoki Gwinejskich. Liberyjska straż przybrzeżna poinformowała o kolejnej udanej operacji we współpracy z sąsiednimi krajami Wybrzeża Kości Słoniowej i Sierra Leone w celu schwytania piratów atakujących chińskie statki rybackie.
02.08.2023

Przekręty na morskich szlakach. Rosji (nie tylko) halsowanie między sankcjami

Rosja omijała sankcje, stosując proste chwyty z przeładunkiem towarów na morzu lub w porcie, lub wykorzystując zmiany bandery lub armatora. A pomagają jej armatorzy wielu państw, pływający pod wygodnymi banderami. A także wiele państw, które nie włączyły się w ogóle w proces ograniczenia handlu z Rosją. Wiele państw i firm wykorzystało ten moment do robienia na wojnie biznesu.
05.03.2023

Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej

Bangladesz jest w trakcie budowy pierwszej elektrowni jądrowej w kraju, ale pojawił się nieoczekiwany problem – elementy instalacji płyną do kraju na pokładzie statku objętego sankcjami, którego władze w Dhace nie chcą.
30.12.2022

Porty Zatoki Gwinejskiej. Analiza aktualnej sytuacji portowo–żeglugowej w regionie

Porty Zatoki Gwinejskiej to bramy do prawdziwego bogactwa Afryki. To w ich rejonach skoncentrowanych jest wiele obszarów o kluczowym znaczeniu dla wielu gospodarek państw afrykańskich.
17.10.2022

Liberia. Dwóch pasażerów na gapę zginęło na statku, dwunastu uratowano

Według doniesień liberyjskich mediów, chińska załoga statku Ophelia zabiła dwóch Nigeryjczyków, którzy dostali się na pokład statku. Dwunastu innych mężczyzn wyskoczyło lub zostało wyrzuconych za burtę.
16.09.2022

Reuters: prorosyjskie władze z Doniecka zajęły w Mariupolu dwa zagraniczne statki

Dwa statki pływające pod banderami Liberii i Panamy zostały zajęte w Mariupolu na Ukrainie przez władze samozwańczej Donieckiej Republiki Ludowej (DRL) – przekazała agencja Reutera. Jak dodała, w ocenie ukraińskiego MSZ prorosyjska administracja DRL planuje stworzyć „flotę narodową” na bazie skonfiskowanych zagranicznych statków.
06.07.2022

Rosyjskie tankowce dostarczają ropę do portów w UE mimo sankcji

Rosyjskie tankowce, pływające pod liberyjską banderą i ubezpieczone przez indyjską firmę, dostarczają ropę do portów w UE mimo sankcji Unii i USA - podaje w piątek Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP), medialne konsorcjum śledzące przestępczość zorganizowaną i korupcję.
24.06.2022

Herbert w dziewiczej podróży wpływa na Bałtyk – nowy rozdział w ofercie Chipolbroku

Nowy nabytek Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego – 62-tysięcznik m/v Herbert w swoim dziewiczym rejsie pojawił się kilka dni temu na Morzu Bałtyckim. Statek jednak nie zawinie do żadnego z polskich portów, ale prowadził wyładunek w portach Szwecji. Stąd w swoją kolejną podróż uda się do Hiszpanii, a następnie powróci tradycyjną trasą przez Morze Śródziemne, Kanał Sueski i dalej finalnie do Chin.
15.05.2022

PAP: eksperci oceniają, że rosyjska ropa może wrócić na rynki tankowcami pod tanią banderą

Masowe ukrywanie położenia rosyjskich tankowców przez spedytorów może być wstępem do ich formalnego przekazania tanim banderom. To obchodzenie sankcji i ukrywanie tożsamości dostawców ropy – wskazuje Polski Instytut Ekonomiczny. Według PIE ropa z Rosji może wrócić na rynki „bocznymi drzwiami”.
07.04.2022

Sea Empress, czyli 26. rocznica wpłynięcia tankowca na skały wód przybrzeżnych Walii

Przedstawiamy kolejną analizę wypadku morskiego w ramach naszego cyklu specjalistycznych tekstów dotyczących żeglugi i największych katastrof oraz wypadków morskich, które miały miejsce w przeszłości jak również obecnie. „Sea Empress” był jednoposzyciowym tankowcem klasy Suezmax, który został wybudowany w 1992 roku w Hiszpanii. Jednostka o długości 274,3 metrów posiadała nośność 147,273 ton. W czasie tragedii jednostka przewoziła pełnookrętowy ładunek surowej ropy naftowej.
02.03.2022

MSZ ws. porwanego polskiego marynarza: prowadzimy rozmowy konieczne do rozwiązania sytuacji

MSZ prowadzi wszelkie rozmowy konieczne do rozwiązania sytuacji - przekazał PAP rzecznik resortu Łukasz Jasina odnosząc się do informacji, że wśród porwanych w poniedziałek w Zatoce Gwinejskiej osób jest polski marynarz.
15.12.2021

Piraci zaatakowali kontenerowiec w Zatoce Gwinejskiej, biorąc szóstkę zakładników

Piraci w poniedziałek zaatakowali na międzynarodowych wodach w Zatoce Gwinejskiej kontenerowiec handlowy pod banderą Liberii, biorąc szóstkę zakładników - poinformował we wtorek rzecznik duńskich sił zbrojnych.
15.12.2021

Skandynawski kurs na hydrogen i projekty w żegludze i portach. Polska ma nowy kurs. Czas na projekty

Norweski operator promowy Norled odebrał dostawę „pierwszego na świecie promu napędzanego ciekłym wodorem” MF Hydra. Niedawno grupa technologiczna Wärtsilä, wraz z RINA, ABB, Helbio – filią Metacon AB, Liberian Registry, oraz firmą specjalizującą się w produkcji ds. energii połączyły siły w celu opracowania rozwiązania wykorzystującego wodór jako paliwo. W Geteborgu, Kopenhadze. Oslo i innych miastach skandynawskich przygotowują się do obsługi statków z napędem wodorowym.
30.11.2021

Kontenerowiec "Rena" na niebezpiecznych rafach, czyli wielowymiarowe konsekwencje błędów załogi

Przedstawiamy kolejną analizę wypadku morskiego w ramach naszego cyklu specjalistycznych tekstów dotyczących żeglugi i największych katastrof oraz wypadków morskich, które miały miejsce w przeszłości jak również obecnie.
06.10.2021

Najwięcej tankowców zarejestrowanych jest w Liberii

Pod banderą Liberii pływa obecnie największy tonaż brutto tankowców na świecie.
04.10.2021

Czarter – "safe port". Część III

W części pierwszej Czarter - "safe port" Część I oraz w części drugiej Czarter – „safe port”. Część II podjęliśmy próbę wyjaśnienia jednego z najważniejszych elementów każdej umowy frachtowej (czarteru na podróż, czarteru na czas) – pojęcia „bezpiecznego portu”.
13.08.2021

COSCO Shipping – chiński gigant przybywa do gdyńskiego portu z kolejną partią śmigieł

W niedzielę 14 lutego około godziny 14:20 do gdyńskiego portu wpłynął statek „Tian Xi”, należący do chińskiego giganta żeglugowego firmy Cosco Shipping. Przywiózł on ładunek aż 114 śmigieł. Była to największa w historii Polski jednorazowa partia ładunku śmigieł turbin wiatrowych, które zostały zasztauowane, czyli odpowiednio umiejscowione i umocowane na pokładzie jednostki aż w 5 warstwach. Obsługą agencyjną zajęła się specjalizująca się w obsłudze takiego rodzaju towaru Morska Agencja Gdynia.
16.02.2021

45 krajów wynaczyło marynarzy jako kluczowych pracowników. Zabrakło wśród nich Polski

Aż 45 państw członkowskich Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) oraz Hong Kong wyznaczyły marynarzy jako kluczowych pracowników, co ma pomóc w zakończeniu kryzysu załogowego.
17.12.2020

Arabia Saudyjska zakupiła 8,2 procent udziałów w Carnival Corporation

Udziały Carnival Corporation wzrosły w poniedziałek o ponad 20% po tym, jak ujawniono, że publiczny fundusz inwestycyjny Arabii Saudyjskiej przejął ponad 8% udziałów w największym na świecie operatorze statków wycieczkowych.
07.04.2020

Tysiące marynarzy pracujących na wycieczkowcach uwięzionych na morzu

Tysiące marynarzy zatrudnionych na statkach wycieczkowych wciąż pozostaje na morzu, ponieważ porty odmawiają statkom pozwolenia na dokowanie w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się koronawirusa.
05.04.2020

Rozwój zdalnych technik inspekcyjnych w dobie pandemii koronawirusa

Ze względu na to, iż przemysł morski również dostosowuje się do wszelakich restrykcji w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się koronawirusa, coraz większą popularność zyskują zdalne inspekcje statków wykonywane przez towarzystwa klasyfikacyjne. Mimo że jeszcze niedawno branża stosunkowo wolno wdrażała te nowatorskie rozwiązania - teraz ich rozwój przyspieszył a opłacalność wzrosła.
26.03.2020

KE zgadza się na zwolnienie przez Polskę marynarzy z podatku

Komisja Europejska zatwierdziła w poniedziałek zgodnie z zasadami pomocy państwa pięć programów wsparcia na rzecz transportu morskiego zaproponowane przez Polskę, a także Cypr, Danię, Estonię i Szwecję. Chodzi m.in. o zwolnienie marynarzy z podatku.
16.12.2019

Deklaracja ws. bezpieczeństwa statków rybackich podpisana przez 48 krajów

48 państw podpisało publiczną deklarację wyrażającą chęć ratyfikacji porozumienia kapsztadzkiego z 2012 roku w sprawie bezpieczeństwa statków rybackich. Do wydarzenia doszło na konferencji ministerialnej w Torremolinos w Hiszpanii w tym tygodniu.
24.10.2019

Sejm: Projekt ustawy dotyczący podatku dochodowego dla marynarzy do dalszych prac w komisji

Połączone sejmowe komisje finansów oraz gospodarki morskiej zajmą się projektem ustawy dot. podatku dochodowego dla marynarzy - zdecydował w środę Sejm. Dzięki nowemu prawu możliwość zwolnienia od podatku uzyskają marynarze pracujący nie tylko na statkach pod polską banderą.
17.07.2019

Reguły Hamburskie. Dlaczego nie zyskały aprobaty państw „wielkich bander”?

We wcześniejszych artykułach (Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim; Reguły Rotterdamskie. Czy są w stanie zastąpić Reguły Hasko–Visbijskie?) przybliżyliśmy charakterystykę Reguł Hasko-Visbijskich (w skrócie: RHV) - swoistego fundamentu regulacji przewozu ładunku morzem, oraz ostatniego dzieła legislacji morskiej w tym zakresie - Reguł Rotterdamskich. W niniejszym tytule uwaga zostanie poświęcona konwencji o przewozie towarów morzem, która zdobyła jednak najmniejsze uznanie wśród państw floty handlowej
10.07.2019

MGMIŻŚ: Trzy przyjęte projekty przyspieszą rozwój gospodarki morskiej

Zwolnienie z podatku dochodowego marynarzy, budowa tzw. drogi czerwonej w Gdyni i budowa portów zewnętrznych przyspieszą rozwój gospodarki morskiej - powiedział we wtorek wiceminister MGMiŻŚ Grzegorz Witkowski o przyjętych przez rząd trzech projektach ustaw.
26.06.2019

Praca dla armatora w kraju, z którym Polska nie podpisała umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, na przykładzie Brazylii

Czasami zgłaszają się do naszej kancelarii marynarze, którzy pracują u armatorów z krajów, z którymi Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. W dzisiejszym artykule odpowiadamy na pytanie: Czy marynarz w takiej sytuacji jest zobowiązany do zapłaty podatku? Dla ułatwienia w treści artykułu podajemy także przykład.
13.05.2019

Nowa lista rajów podatkowych a rozliczenie marynarza w Polsce za rok 2018

Wielu marynarzy posiadających polską rezydencję podatkową jest przekonanych, że praca najemna na statkach eksploatowanych przez przesiębiorców posiadających faktyczne zarządy w tzw. „rajach podatkowych” (np. Brytyjskie Wyspy Dziewicze, Hongkong, Bahrajn, Monako, Liberia etc.) skutkuje dla nich brakiem powstania obowiązku podatkowego w Polsce. Niestety z uwagi na fakt, iż kraje/terytoria te są szczególnymi reżimami podatkowymi, w których funkcjonują liczne regulacje mające umożliwić podatnikom uzyskującym dochody lub zyski z tych
21.03.2019

Podatki marynarskie: Zwolnienie marynarzy z PIT– projekt z dnia 18.02.2019 r. – krytyczne stanowisko

Niedawno pojawił się projekt z dnia 18.02.2019 roku ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o pracy na morzu, którego głównym celem, jak czytamy w Ocenach Skutków Regulacji, jest wprowadzenie środka pomocowego polegającego na zwolnieniu z PIT dochodów marynarzy uzyskanych z tytułu pracy na statkach morskich o polskiej przynależności wykonywanej łącznie przez okres przekraczający 183 w roku podatkowym, w żegludze międzynarodowej na statkach wykorzystywanych do przewozu ładunku lub pasażerów. KE z
27.02.2019

Projekt noweli: marynarze zwolnieni z podatku dochodowego

Zwolnienie z podatku dochodowego marynarzy pracujących na polskich statkach morskich zakłada projekt noweli ustawy zaproponowany przez resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
21.02.2019

Masowiec PŻM na mieliźnie!

Jak poinformowało Radio Szczecin, masowiec "Raba" ma kłopoty na Łotwie. Statek osiadł na mieliźnie przy próbie wyjścia z portu w Lipawie.
05.07.2018

Interpretacja pojęcia „safe port” w świetle prawa angielskiego

Obowiązek kontraktowy czarterujących, przewidziany niemal w każdej umowie frachtowej (albo expresis verbis albo implicite) związany z „bezpiecznym portem” („safe port”) – sformułowany w zapisach typu „to proceed to a safe port” „a ship shall go to a safe port” i „the charter shall nominate safe port” itp. – ma daleko idące konsekwencje prawne i faktyczne związane z realizacją umowy przewozu ładunków morzem. Potencjalnie też otwiera pole do powstania, po stronie czarterujących, odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależy
22.06.2018

Zwłoka w płatności „hire” a prawo odstąpienia od umowy czarteru na czas – analiza sprawy „The Spar Capella”. Część II

W pierwszej części artykułu przedstawiliśmy stan faktyczny sprawy The Spar Capella oraz zasygnalizowaliśmy węzłowe problemy prawne, które na tym tle powstały.
13.01.2018

Statek PŻM brał udział w kolizji

Żaglowiec Empire Sandy zderzył się ze statkiem PŻM "Ina" w kanadyjskim Porcie Colborne. Do tego zdarzenia doszło 5 sierpnia.
09.08.2017

Raje podatkowe, a rozliczenie marynarza w Polsce

Wielu polskich marynarzy funkcjonuje w błędnym przekonaniu, że praca najemna na statkach eksploatowanych przez armatorów/pracodawców posiadających faktyczne zarządy w tzw. „rajach podatkowych” (np. Hongkong, Bahrajn, Monako, Liberia etc.) skutkuje dla nich brakiem powstania obowiązku podatkowego w Polsce. Niestety z uwagi na fakty, iż kraje/terytoria te są szczególnymi reżimami prawno-podatkowymi, w których funkcjonują liczne regulacje mające umożliwić podatnikom uzyskującym dochody lub zyski z tych krajów jak najniższe ob
14.03.2017

„Spółka jednostatkowa” - „corporate veil” – czy armatorzy mogą ciągle czuć się bezpiecznie?

Rok 2016 przyniósł, w orzecznictwie sądów angielskich, trzy ciekawe orzeczenia, które ponownie przeanalizowały i po części przeformułowały dotychczasowe zasady prawa angielskiego dotyczące fundamentalnej kwestii skutecznej obrony prawnej rzeczywistych właścicieli („beneficial owners”) przed odpowiedzialnością z tytułu szkody wyrządzonej przez odrębny podmiot prawny – spółkę prawa handlowego, którego udziałowcami/akcjonariuszami są właściciele rzeczywiści – beneficjenci ekonomiczni i prawni określonego przedsięwzięcia gospo
08.01.2017

MGMiŻŚ o Bahamas Leaks: decyzje Brzezickiego zażegnały problemy finansowe PŻM

Temat przeflagowania statków jest stary, jak historia kłopotów finansowych Polskiej Żeglugi Morskiej, które udało się zażegnać za sprawą decyzji ówczesnego dyrektora przedsiębiorstwa Pawła Brzezickiego - tak resort gospodarki morskiej komentuje doniesienia ws. Bahamas Leaks.
22.09.2016

Podatkowy charakter należności czarterowych wypłacanych na rzecz podmiotu zagranicznego

Opisana różnica pomiędzy umową typu time charter, a bareboat charter wpływają na rodzaj źródła przychodu podatkowego podmiotu zagranicznego, oddającego statek w czarter na rzecz polskiego podatnika, a w konsekwencji – na to czy i w jakiej wysokości przychód z tytułu należności czarterowych wypłacanych przez polskiego podatnika na rzecz nierezydenta, podlegać będzie w Polsce opodatkowaniu podatkiem u źródła
21.12.2015

Polskie jachty i statki stają się hitem eksportowym

Polski przemysł produkujący jednostki pływające ma się coraz lepiej. Tylko w ubiegłym roku nasz eksport statków, łodzi oraz konstrukcji pływających osiągnął wartość 17,5 mld zł. Po pierwszym półroczu tego roku wart był prawie 10 mld zł. Sukces branży wynika między innymi z tego, że polskie statki i łodzie pływają po coraz bardziej egzotycznych wodach np. Kajmanów, Wysp Owczych, Vanuatu, Konga czy Dżibuti.
19.12.2015

Polskie łodzie i statki wypłynęły na szerokie wody i płyną coraz dalej

W całym 2014 r. polski eksport jednostek pływających (statków, łodzi oraz konstrukcji pływających) osiągnął wartość 17,5 mld zł. Po I półroczu br. wart był prawie 10 mld zł. Sukces branży wynika m.in. z tego, że polskie statki i łodzie pływają po coraz bardziej egzotycznych wodach np. Kajmanów, Wysp Owczych, Vanuatu, Konga czy Dżibuti.
01.11.2015

Podatki marynarskie: nowa lista rajów podatkowych

W dalszym ciągu wśród niektórych polskich marynarzy pokutuje błędne przekonanie, iż praca najemna na statkach eksploatowanych przez armatorów/pracodawców posiadających faktyczne zarządy w tzw. „rajach podatkowych” (np. Hongkong, Bahrajn, Monako, Liberia etc.) skutkuje dla nich brakiem powstania obowiązku podatkowego w Polsce.
13.10.2015

PŻM zmaga się z gigantycznym kryzysem frachtowym. Ma straty, tnie promy

Tak dużego kryzysu na rynku frachtowym nie było od lat. Mimo to PŻM zamawia dużą partię nowych statków, ale wstrzymuje prace nad budową nowych promów. Dlaczego?
18.03.2015

Liberia chce przyciągać „zielone” statki

Urząd rejestracji statków w Liberii - Liberian International Ship & Corporate Registry (LISCR) – w partnerstwie z amerykańską firmą doradztwa konsultingowego EfficientShip Finance (ESF) opracował nową ofertę dla armatorów, chcących pływać pod tą tanią banderą.
11.02.2015

Podatki marynarskie: Wybrane umowy o wymianie informacji podatkowej zawarte przez Polskę

W ostatnich latach Polska stała się stroną wielu umów o wymianie informacji podatkowych, tzw. Tax information exchange agreement. Na mocy tychże porozumień umawiające się państwa deklarują chęć i zobowiązują się do wzajemnego udzielania pomocy w zakresie wymiany informacji mających znaczenie m.in. dla określenia, wymiaru i poboru podatków, dla windykacji zaległości podatkowych, dochodzeń lub ścigania w sprawach podatkowych a także ścigania w sprawach przestępstw podatkowych. Regulacje te mają ułatwić pobór należności podat
21.01.2015

Wypadek polskiego masowca Skawa

Do zdarzenia doszło na Drodze Św. Wawrzyńca (St. Lawrence Seaway), która łączy Wielkie Jeziora Amerykańskie z Atlantykiem.
18.11.2014

Kontenerowiec CMA CMG BUTTERFLY w DCT

Głębokowodny terminal kontenerowy DCT od środy przeładowuje kontenery ze statku BUTTERFLY należącego do armatora CMA CMG.
05.04.2013

Konwencja MLC 2006 wchodzi w życie w 2013 r.

Od 20.08.2013 certyfikaty MLC powinny posiadać wszystkie statki. Również od tego czasu każde państwo, które ratyfikowało wspomnianą Konwencję, jest zobowiązane do zapewnienia, że działające na jego terenie biura pośrednictwa pracy marynarzy spełniają odpowiednie wymagania Konwencji.
12.10.2012

Imperium Brytyjskie znów będzie walczyć z piratami

Statki pływające pod brytyjską banderą będą mogły zatrudniać uzbrojonych ochroniarzy na wypadek ataku somalijskich piratów – ogłosił na antenie BBC premier David Cameron.
31.10.2011

Dziękujemy za wysłane grafiki.