45 państw członkowskich Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) oraz Hong Kong wyznaczyły marynarzy jako kluczowych pracowników, co ma pomóc w zakończeniu kryzysu załogowego.
Ten ruch był potrzebny, aby zwolnić tych specjalistów z określonych ograniczeń związanych z COVID, umożliwiając im podróżowanie między krajem zamieszkania a statkami oraz repatriację po wygaśnięciu umowy.
Brak tej możliwości do tej pory uwięził na morzu ponad 400 tys. Marynarzy, a podobna liczba nie może z kolei dostać się na statki. Desygnacja miałaby im pomóc też w otrzymaniu szczepionek
Sytuacja stała się prawdziwym kryzysem humanitarnym, ponieważ granice i porty są zamknięte na zmiany załogi. Zmusiło to marynarzy do pozostania na pokładzie przez miesiące po okresie obowiązywania umowy, a rosnąca presja stawia pod znakiem zapytania ich przyszłość w biznesie, ponieważ czuli się oni zaniedbani i niezdolni do korzystania ze swoich podstawowych praw człowieka.
Z drugiej strony dla tych, którzy nie mogą zapisać się na statki, oznaczało to brak dochodów, co stanowiło poważne obciążenie finansowe dla nich i ich rodzin.
IMO wezwała wszystkie państwa członkowskie do wyznaczenia marynarzy jako „kluczowych pracowników” świadczących podstawowe usługi, aby ułatwić bezpieczne i niezakłócone przemieszczanie się w celu zaokrętowania lub zejścia ze statku.
- Państwa członkowskie, które jeszcze tego nie uczyniły, są usilnie zachęcane do podjęcia działań w celu rozwiązania tego problemu i wyznaczenia marynarzy jako kluczowych pracowników w trybie pilnym - stwierdziła IMO.
Kraje, które wyznaczyły marynarzy jako kluczowych pracowników to: Azerbejdżan, Bahamy, Bangladesz, Barbados, Belgia, Brazylia, Kanada, Chile, Cypr, Dania, Francja, Gabon, Gruzja, Niemcy, Ghana, Grecja, Indonezja, Iran (Islamska Republika) , Jamajka, Japonia, Kenia, Kiribati, Liberia, Wyspy Marshalla, Mołdawia, Czarnogóra, Birma, Niderlandy, Nowa Zelandia, Nigeria, Norwegia, Panama, Filipiny, Republika Korei, Rumunia, Arabia Saudyjska, Singapur, RPA, Hiszpania, Szwecja , Tajlandia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone oraz Jemen.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym