• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Rozwój zdalnych technik inspekcyjnych w dobie pandemii koronawirusa

ew/World Maritime News

26.03.2020 14:48 Źródło: własne
Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu Rozwój zdalnych technik inspekcyjnych w dobie pandemii koronawirusa

Partnerzy portalu

Rozwój zdalnych technik inspekcyjnych w dobie pandemii koronawirusa - GospodarkaMorska.pl

Ze względu na to, iż przemysł morski również dostosowuje się do wszelakich restrykcji w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się koronawirusa, coraz większą popularność zyskują zdalne inspekcje statków wykonywane przez towarzystwa klasyfikacyjne. Mimo że jeszcze niedawno branża stosunkowo wolno wdrażała te nowatorskie rozwiązania - teraz ich rozwój przyspieszył a opłacalność wzrosła.

Zdalne inspekcje oznaczają w praktyce, iż inspektor klasyfikacyjny nie musi fizycznie znajdować się na statku. Jest to niezwykle istotne w trudnych czasach pandemii COVID-19, w których to zaburzone są zarówno harmonogramy dokowań jednostek jak i możliwości dotarcia na pokład osób z zewnątrz. Dzięki nowatorskiemu rozwiązaniu zdalnych inspekcji, korzystając z połączenia internetowego lub strumieniowego wideo - dedykowany zespół zdalnych inspektorów może zapewnić statkom w dowolnym miejscu na świecie wsparcie w postaci dokumentacji, obrazów, wideo oraz danych wejściowych dostarczonych przez klienta i załogę.

Technologie cyfrowe zapewniają więc, że usługi klasowe są świadczone bez zakłóceń, bez narażania bezpieczeństwa załogi i inspektorów. Jak czytamy w raporcie World Maritime News: "Jest bardzo prawdopodobne, że takie rozwiązanie stanie się bardzo powszechne w najbliższej przyszłości, zastępując lub wspomagając pracę inspektorów klasyfikacyjnych".

Cała flota klasyfikowana przez DNV GL może korzystać z usługi zdalnej inspekcji

Wpływ globalnego kryzysu związanego z pandemią COVID-19 wywołał znaczny wzrost popytu na usługi zdalnych inspekcji w DNV GL. Towarzystwo klasyfikacyjne poinformowało, że przeprowadziło 15 000 zdalnych inspekcji przy użyciu technologii cyfrowej. Szacuje się, że ponad jedna czwarta przeglądów jest obecnie przeprowadzana na odległość.

Jak wyjaśnia Knut Ørbeck-Nilssen, CEO w DNV GL - Maritime: "Korzystanie ze zdalnych inspekcji w praktyce oznacza, że jesteśmy w stanie ograniczyć niedogodności wynikające z zakazów podróży bądź kwarantanny naszych inspektorów. Armatorzy są w stanie otrzymywać natychmiast aktualizowane i weryfikowane certyfikaty elektroniczne, dzięki czemu ich kontakty z towarzystwem klasyfikacyjnym, rządem czy klientem są znacznie bardziej wydajne".

Zdalne inspekcje zostały po raz pierwszy przeprowadzone przez DNV GL w październiku 2018 r. i od tamtej pory zyskują na popularności.

Liberian International Ship & Corporate Registry (LISCR) zatwierdza wykorzystanie technologii RINA do inspekcji statków pływających pod liberyjską banderą

W ubiegłym tygodniu zarządzająca rejestrem liberyjskim organizacja Liberian International Ship & Corporate Registry (LISCR), zatwierdziła wykorzystanie technologii RINA do inspekcji statków pływających pod liberyjską banderą. Jest bardzo prawdopodobne, że decyzja LISCR może zostać powielona przez inne organizacje. Jak komentuje Alfonso Castillero, dyrektor operacyjny LISCR: "Przemysł żeglugowy stoi obecnie przed bezprecedensowym wyzwaniem i ponosi odpowiedzialność za utrzymanie przepływu handlu międzynarodowego podczas tego kryzysu. Aby zapewnić ciągłość operacyjną, musimy zachować elastyczność i dostosować nasze procedury w taki sposób, aby chronić personel przed narażeniem na zakażenie koronawirusem, a jednocześnie zwiększać wydajność. Technologia zdalnej inspekcji RINA ułatwia normalne funkcjonowanie naszej floty, czyniąc inspekcję statku całkowicie dostępną w czasie, gdy podróż inspektorów jest praktycznie niemożliwa".

RINA rozpoczęła testowanie zdalnych inspekcji w ramach szerszej inicjatywy cyfryzacji towarzystwa klasyfikacyjnego już w maju 2019 r. Inicjatywa ta obejmowała ankiety, ale także certyfikaty elektroniczne, narzędzia online do monitorowania wydajności floty, elektroniczne dzienniki pokładowe, szkolenie w wirtualnej rzeczywistości i ogólne techniki zdalnej inspekcji. Od maja 2019 r. do końca lutego 2020 r. przeprowadzono około 300 inspekcji, ale teraz liczba ta gwałtownie wzrosła, a kolejne 60 kontroli przewidziano na marzec 2020 r.

System zdalnych kontroli RINA opiera się na intuicyjnej aplikacji mobilnej umożliwiającej przekazywanie obrazu i potrzebnych danych inspektorowi za pomocą mobilnych technologii cyfrowych. W inspekcjach tych wykorzystywane są proste techniki, takie jak transmisja on-line, nagrania wideo, a także drony.

Amerykańskie ABS rozszerza usługi

Na rozszerzenie zakresu swoich usług zdecydowało się także amerykańskie towarzystwo klasyfikacyjne American Bureau of Shipping (ABS). Oprócz inspekcji samego statku, firma oferuje także kontrole wyposażenia okrętowego i materiałów używanych w produkcji stoczniowej.

Jak komentuje Christopher J. Wiernicki, prezes ABS: "Wszelkie organizacje morskie w coraz większym stopniu opierają się na zdalnych i wirtualnych operacjach. ABS ułatwia właścicielom statków i producentom sprzętu wykorzystywanie aplikacji cyfrowych, oferując jeszcze więcej zdalnych ankiet i możliwości inspekcyjnych".

Jak twierdzą przedstawiciele ABS dostęp do zdalnych inspekcji i audytów, może pozwolić zachować ciągłość biznesową, szczególnie w trudnych czasach pandemii, które są w stanie spowodować zaburzenia harmonogramów, problemy personalne i logistyczne".

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.