PMK
Najnowsze wyniki badań DNA produktów rybnych i owoców morza przeprowadzonych na zlecenie organizacji pozarządowej Marine Stewardship Council (MSC), pokazują, że aż 99,6% produktów ze znakiem MSC jest prawidłowo oznakowanych. To ważna wiadomość dla konsumentów. Mogą zaufać certyfikacji MSC.
MSC po raz piąty publikuje raport z międzynarodowych badań pt.: „Z morza na talerz: Testy DNA - pewność, że ryby i owoce morza pochodzą z wiarygodnych źródeł”. Badania zostały przeprowadzone na wybranych produktach rybnych i owocach morza posiadających certyfikat MSC, czyli Marine Stewardship Council, niezależnej międzynarodowej organizacji pozarządowej i światowego lidera programu certyfikacji na rzecz zrównoważonego rybołówstwa. Znak MSC potwierdza, że ryby i owoce morza zostały złowione w sposób zrównoważony, czyli taki który w mniejszym stopniu wpływa na ekosystem, pozostawia więcej ryb w morzach i oceanach.
W 2015 roku, MSC zleciła wydziałowi Wildlife DNA Forensics organizacji Science and Advice for Scottish Agriculture (SASA) przeprowadzenie testów DNA na losowo wybranej próbie 257 produktów z ryb i owoców morza z 16 różnych krajów, również z Polski. Testy potwierdziły że gatunki wskazane na opakowaniu są takie same jak te, zawarte w produktach. Badania DNA dowiodły, że ponad 99%* produktów posiadających certyfikat MSC jest prawidłowo oznakowanych. Wyniki te potwierdzają, że niebieski certyfikat MSC znajdujący się na produktach rybnych i owocach morza gwarantuje, że ryby i owoce morza, które kupujemy pochodzą ze zrównoważonych połowów. To ważne ponieważ blisko 90% zasobów ryb w morzach i oceanach jest wyczerpanych, znacznie uszczuplonych lub nadmiernie eksploatowanych. Krytycznie niski stan populacji dziko żyjących ryb jest obecnie jednym z największych wyzwań ekologicznych na świecie.
Odnosząc się do tych wyników, Rupert Howes, CEO MSC, powiedział: „Powszechne obawy dotyczące pochodzenia żywności, których źródłem są m.in. głośne skandale np. związane z końskim mięsem wzbudziły wątpliwości licznych konsumentów co do rzetelności opisów na opakowaniach. Nadużycia w przemyśle spożywczym podważają wysiłki renomowanych organizacji rybackich i sprzedawców, czego efektem jest rosnąca potrzeba wiarygodnej możliwości weryfikacji produktu w całym łańcuchu dostaw. Rezultaty programu testów DNA prowadzonego przez MSC są bardzo pozytywne. Ryby i owoce morza sprzedawane z niebieskim znakiem MSC można prześledzić aż do źródła – zrównoważonych połowów, a nasze rygorystyczne wymogi dotyczące łańcucha dostaw dają gwarancję właściwego znakowania”.
Najnowsze badania są przeprowadzone po raz piąty na zlecenie MSC. Wyniki testów w poprzednich latach również wykazały, że niebieski certyfikat MSC na produktach rybnych i owocach morza gwarantuje, że produkty pochodzą ze zrównoważonych połowów, a kupowana przez nas ryba pochodzi ze stabilnych i dobrze zarządzanych łowisk. Testy DNA prowadzone na zlecenie MSC opublikowane są w dostępnym raporcie „Z morza na talerz: pewność, że ryby i owoce morza pochodzą z wiarygodnych źródeł”.
Rośnie świadomość konsumentów
Szacuje się, że ponad 30%** produktów rybnych i owoców morza na świecie jest niewłaściwie oznakowanych. Większość z nas może nie mieć pewności skąd pochodzą ryby i owoce morza, które trafiają na talerz.
Wyniki badań opinii przeprowadzonych na początku 2016 r. przez GlobeScan na zlecenie MSC*** na ponad 16 000 konsumentów ryb i owoców morza z 21 krajów, w tym z Polski pokazują, że ponad połowa z nich (55%) wątpi, że produkty, które spożywają są tożsame z opisem na opakowaniu. 65% badanych, kupując owoce morza, chce wiedzieć czy ryby i owoce morza pochodzą zaufanego źródła, a sześciu na dziesięciu, 63 %, szuka na opakowaniach ekologicznego oznakowania jako zaufanego źródła informacji.
Żeby ułatwić konsumentom dokonanie dobrego wyboru rusza kampania „Z morza na talerz”, w której po raz pierwszy w Polsce połączyły siły największe sieci handlowe Alma, Carrefour i Kaufland. W ich ofercie znajdują się ryby i owoce morza z certyfikatem MSC. W kampanii bierze udział również firma FRoSTA, której wszystkie produkty rybne mają certyfikat MSC na opakowaniach oraz IKEA, która nie tylko sprzedaje produkty oznaczone MSC w Sklepiku Szwedzkim, ale również serwuje je w swoich Restauracjach. Partnerzy kampanii zachęcają swoich klientów do wyboru ryb i owoców morza z niebieskim znakiem MSC na opakowaniu. Informacje o tym, dlaczego warto wybierać właśnie takie produkty firmy publikują m.in. na swoich stronach internetowych.
„Z morza na talerz” to pierwsza w Polsce kampania zachęcająca konsumentów do wyboru ryb ze znakiem MSC w którą włączyły się na co dzień konkurujące ze sobą marki – mówi Anna Dębicka, szefowa MSC Polska. „Niezwykle cieszy nas fakt, że polskie firmy coraz częściej nie tylko podejmują temat zrównoważonego rybołówstwa i włączają te kwestie do swojej polityki zakupów, ale również edukują w tym zakresie swoich klientów.”
Produkty rybne i owoce morza z niebieskim certyfikatem MSC dostępne na półkach polskich sklepów można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarce produktów rybnych ze zrównoważonych połowów.
Metan z gazociągów Nord Stream wpłynął negatywnie na populację dorszy
Japońska firma wystawiła automaty do sprzedaży mięsa wielorybów. Desperacka próba ratowania ginącego biznesu?
Fokarium rekrutuje wolontariuszy
Zielony wodór wspierany przez UE. Green Hydrogen Partnership z nowymi projektami
Badania dowodzą, że Odra nie jest zanieczyszczona fenolem
Impreza z fajerwerkami w Scarborough została odwołana, aby nie straszyć wypoczywającego na plaży morsa