• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

NGO chce wsparcia dla armatorów, którzy ekologicznie złomują statki

PMK

05.10.2016 10:20 Źródło: własne
Strona główna Ekologia Morska, Ochrona Bałtyku, Rybołówstwo Morskie NGO chce wsparcia dla armatorów, którzy ekologicznie złomują statki

Partnerzy portalu

NGO chce wsparcia dla armatorów, którzy ekologicznie złomują statki - GospodarkaMorska.pl

NGO Shipbreaking Platform wezwała Komisję i Parlament Europejski oraz wszystkie kraje członkowskie do wprowadzenia finansowego wsparcia dla armatorów, którzy złomują swoje statki w bezpieczny i ekologiczny sposób.

NGO chce, by Unia wprowadziła ustawę o złomowaniu statków w myśl zasady "zanieczyszczający płaci". Oznacza to, że armatorzy musieliby płacić za wszystkie szkody, które spowoduje nieprawidłowe złomowanie przez nich swoich jednostek.

- Członkowie sektora żeglugowe od 15 lat starają się zablokować wszelkie regulacje, które nałożyłyby na nich odpowiedzialność za niebezpieczne praktyki złomowania statków. Teraz jest czas, by z tym skończyć – twierdzi Patrizia Heidegger, dyrektor NGO Shipbreaking Platform.

Zjawisko niebezpiecznego rozbierania statków to duży problem, który można zaobserwować w Południowej Azji. Aż 469 statków było zezłomowanych w tym regionie w zeszłym roku. Sposób w jaki to się dzieje nie ma wiele wspólnego z cywilizacją XXI wieku i ochroną środowiska.

Przykładowo, stary tankowiec czy wycieczkowiec po prostu wpływa taranem na plażę, po czym jest rozbierany przez półnagich robotników za pomocą prostych, ręcznych narzędzi. W efekcie szkodliwe związki chemiczne dostają się do wód w trakcie przypływu. Złomowanie dużego masowca trwa w ten sposób nawet do 9 miesięcy.

Dlaczego armatorzy korzystają z takich "zakładów"? Chodzi głównie o cenę za tonę złomu. Azjatyccy złomiarze oferuję średnio 50 dolarów więcej.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.