Po wprowadzeniu wynikających z unijnych sankcji obostrzeń w rosyjskim transporcie przez terytorium Litwy pojawiły się problemy z dostawami do Obwodu Kaliningradzkiego. Jak donoszą media, statki pływające do Bałtyjska z Ust Ługi są załadowane po brzegi, ale nie zaspokaja to potrzeb.
Przestrzenie ładunkowe na promach pływających z Ust Ługi nad Zatoką Fińską do Bałtyjska w Obwodzie Kaliningradzkim są wykupione przynajmniej do końca sierpnia. Niemniej jednak nie zaspokaja to całkowicie potrzeb transportowych między właściwą częścią Rosji a Obwodem.
Popyt na transport morski wzrósł znacznie po wprowadzeniu ograniczeń w transporcie kolejowym przez terytorium Litwy, które wynikają z nałożonych na Rosję sankcji unijnych. Siłą rzeczy, aby zagwarantować podobny wolumen dostaw, logistycy przerzucili się na statki. Między Ust Ługą a Bałtyjskiem regularnie kursują promy kolejowe i jednostka ro-ro/lo-lo, jednak przestrzeń ładunkowa szybko została wyprzedana. Czas oczekiwania na transport niektórych towarów wydłużył się znacznie. Do Kaliningradu pływają także statki z portu Bronka w okolicy Petersburga, są to jednak jednostki masowe.
Wprowadzenie ograniczeń w tranzycie przez Litwę, choć wynikało bezpośrednio z ogłoszonych wcześniej sankcji, zaskoczyło Moskwę. Część rosyjskich oficjeli posunęła się do gróźb w stosunku do Litwy, a gubernator Obwodu Kaliningradzkiego Anton Alichanow mówił o próbie „uduszenia” mieszkańców enklawy. Jednocześnie wyliczył on, że jeśli ograniczenia zostaną utrzymane, zamiast 5 statków dowożących towary do obwodu, potrzebnych będzie 20-25 jednostek.
Fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania