pc
Dążenie do pokojowego rozwiązania kryzysu na Ukrainie i skupienie uwagi na basenie Morza Śródziemnego - takie zadania prezydencji Włoch w OBWE przedstawił szef MSZ Angelino Alfano. Dodał, że należy zwalczać nietolerancję w podejściu do kryzysu migracyjnego.
W związku z objęciem 1 stycznia przez Włochy rocznego przewodnictwa w OBWE Alfano podkreślił w oświadczeniu, że jego priorytetem będzie „promowanie pokoju, bezpieczeństwa, stabilności i współpracy”, w duchu „dialogu i odpowiedzialności”.
“Wspólne wyzwania wymagają wspólnych rozwiązań”- stwierdził szef włoskiej dyplomacji.
Jak napisał odnosząc się do dokumentu z Helsinek, zawierającego zobowiązania OBWE, Rzym będzie starał się „odnowić tego ducha” bez - jak zastrzegł - „powrotu do przeszłości, ale pokazując na nowo determinację, która zapewniła dialog także w najtrudniejszych latach zimnej wojny”.
Włoska prezydencja - zapewnił - będzie “kierować wszystkimi wysiłkami OBWE, by doprowadzić do przezwyciężenia podziałów między państwami członkowskimi”.
„Kryzys na Ukrainie postawił pod znakiem zapytania zasady, na jakich opiera się OBWE. Włochy będą dalej wspierać wszystkie jej wysiłki na rzecz pokojowego rozwiązania konfliktu i wzywają strony do pełnego wprowadzenia porozumień z Mińska” - podkreślił Alfano.
Ponadto szef włoskiej dyplomacji zapowiedział, że jego kraj będzie dążył do zwrócenia większej uwagi na cały region Morza Śródziemnego, z którego - jak podkreślił - płyną zarówno wyzwania, jak i szanse.
“Wymiar śródziemnomorski jest komplementarny, a nie alternatywny dla wymiaru euroazjatyckiego” - ocenił Alfano.
Odnosząc się do kryzysu migracyjnego w tym regionie szef MSZ dodał: „Zamierzamy podejść do tego wyzwania nie tylko z punktu widzenia bezpieczeństwa, ale także poprzez zwalczania nietolerancji i dyskryminacji promując pluralizm, politykę inkluzywną i dialog międzykulturowy oraz międzyreligijny, które są podstawą pokoju”.
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi
Sea Cargo Charter rozszerza swoją działalność aby przyspieszyć dekarbonizację żeglugi