mk
Temat ataku Rosji na ukraińskie okręty w rejonie Cieśniny Kerczeńskiej znajdzie się na czwartkowo-piątkowym szczycie UE - podały PAP źródła unijne. Około 10 państw opowiada się za nowymi sankcjami wobec Rosji, ale przeciwne im są m.in. Francja i Niemcy.
Według rozmówców PAP na spotkaniu ambasadorów państw członkowskich w ubiegłym tygodniu kilka krajów domagało się, by sprawa ataku na ukraińskie jednostki znalazła swoje odzwierciedlenie we wnioskach, które przyjmą szefowie państw i rządów.
Źródła unijne podały w poniedziałek, że faktycznie tak się stanie. O tym, czy sprawa będzie dyskutowana, zdecydują sami przywódcy, którzy będą zabierać głos w czasie szczytu. Rozmówcy PAP przewidują, że nie będzie żadnego problemu z tym, by szefowie państw i rządów zgodzili się na przedłużenie o kolejne pół roku sankcji gospodarczych wobec Rosji za jej działania na Ukrainie.
O wydarzeniach w pobliżu Cieśniny Kerczeńskiej, gdzie 25 listopada siły rosyjskie zaatakowały trzy małe okręty ukraińskiej marynarki wojennej, rozmawiali w poniedziałek unijni ministrowie spraw zagranicznych. O sytuacji w kraju opowiadał szef MSZ Ukrainy Pawło Klimkin.
Wśród opcji do rozważenia przez UE zaproponował on ograniczenie działalności rosyjskich portów na Morzu Azowskim. Z informacji zebranych przez PAP wynika, że około 10-11 państw członkowskich opowiada się za wprowadzeniem restrykcji. Wśród nich, poza państwami bałtyckimi i Polską, są też niektóre kraje skandynawskie.
Z drugiej strony sankcji nie chcą teraz, poza tradycyjnymi adwokatami Rosji w Brukseli, takimi jak Włochy, Grecja, Cypr, Bułgaria czy Węgry, również Francja i Niemcy, które są zaangażowane w rozmowy z Ukrainą i Rosją w ramach formatu normandzkiego.
W swojej argumentacji wskazują one na konieczność deeskalacji napięcia pomiędzy Rosją i Ukrainą i na konieczność zwolnienia przetrzymywanych w moskiewskich aresztach marynarzy. "Sankcje nie pomogą w deeskalacji" - powiedział PAP, relacjonując podejście tych krajów, jeden z unijnych urzędników.
Perspektywa wprowadzenia sankcji nie jest jednak wykluczona w przyszłości. "Polska stoi na stanowisku, że należy podjąć zdecydowane działania, wychodzące poza deklaracje. Kolejne sankcje byłyby wskazane. Część państw członkowskich uznaje, że należy Moskwie dać szanse, by zwolniła więźniów i zwróciła statki" - mówił dziennikarzom szef polskiej dyplomacji Jacek Czaputowicz.
Jak zaznaczył, społeczność międzynarodowa, nawet szerzej niż tylko UE, bo również w ramach NATO, zastanawia się nad odpowiedzią na ten incydent. "Jest taki moment refleksji. Coraz bardziej do świadomości dociera fakt, że Rosja stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa w Europie i na świecie" - uważa Czaputowicz.
O ile ministrowie nie mają jednomyślnego stanowiska w sprawie sankcji, o tyle podzielają ocenę, że to Rosja odpowiada za agresję wobec Ukrainy przy Morzu Azowskim. "UE domaga się zwrotu statków i zwolnienia 24 przetrzymywanych marynarzy oraz przywrócenia możliwości żeglugi w tym akwenie" - zaznaczył Czaputowicz.
Ministrowie omawiali także możliwą pomoc ekonomiczną dla regionów dotkniętych przez rosyjskie działania na Morzu Azowskim, w tym utrudnianie dostępu do ukraińskich portów. Szczegółami zajmie się Komisja Europejska, która ma przedstawić konkretne propozycje.
"Sankcje to tylko jedna część presji. Dla nas liczy się nawet bardziej praktyczne wsparcie, które możemy przekazać Ukrainie, jej obywatelom" - mówiła na konferencji prasowej w Brukseli szefowa unijnej dyplomacji Federica Mogherini.
W przyszłym tygodniu obędzie się rada stowarzyszeniowa UE-Ukraina, na którą do belgijskiej stolicy przyleci premier Ukrainy Wołodymyr Hrojsman.
Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
3
Podatki marynarskie: Nowy/Polski Ład, a marynarze
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych