ew
Ropa w USA jest wyceniana po 51 USD za baryłkę - surowiec drożeje o 1,4 proc. po bardzo silnej zniżce w piątek - aż o 7,7 proc. Produkcja ropy w Arabii Saudyjskiej jest rekordowo wysoka, ale Saudyjczycy zapewniają, że nie zaleją rynku - wskazują maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na styczeń na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 51,13 USD za baryłkę, po zwyżce o 1,4 proc.
Brent w dostawach na styczeń na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie jest wyceniana po 60,16 USD za baryłkę, po wzroście ceny o 2,3 proc.
Rekordowo dużo ropy produkuje Arabia Saudyjska - ponad 10,7 mln baryłek dziennie. Poinformował o tym minister energetyki Khalid Al-Falih. Dodał, że w styczniu 2019 zapotrzebowanie na saudyjską ropę może być mniejsze niż w grudniu 2018, i że Arabia Saudyjska nie będzie eksportować ropy, której konsumenci nie potrzebują.
Tymczasem prezydent USA Donald Trump ponownie wyraził opinię - na Twitterze - że spadek cen ropy jest duży, jak "wielka obniżka podatków". Wskazał na spadek inflacji - zwracając się do Fed ("Inflation down (are you listening Fed)!").
W ub. tygodniu Trump dziękował Arabii Saudyjskiej za niskie ceny ropy naftowej i prosił o jeszcze niższe notowania surowca.
Tymczasem OPEC i inni dostawcy ropy przygotowują się do spotkania na początku grudnia w Wiedniu, gdzie ministrowie ropy z kartelu oraz przedstawiciele innych krajów - producentów ropy - ocenią sytuację na globalnych rynkach paliw i podejmą decyzję, co robić dalej.
Na początku listopada OPEC i jego sprzymierzeńcy ostrzegali, że rynki ropy będą prawdopodobnie nadmiernie zaopatrzone w surowiec w 2019 r.
"Podczas, gdy wszystkie oczy są zwrócone są na to, co zrobi OPEC na nadchodzącym spotkaniu, to inwestorzy dostrzegają rozluźnienie równowagi podaży i popytu na rynku paliw" - mówi Tomomichi Akuta, starszy ekonomista Mitsubishi UFJ Research and Consulting Co. w Tokio.
"Saudyjczycy mogą rozważać życzenie Trumpa dotyczące niższych cen ropy" - dodaje.
Ropa WTI na NYMEX staniała w ub. tygodniu o 10,7 proc. W piątek spadek notowań wyniósł 7,7 proc.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych