mk
W 2015 r. w morskiej i przybrzeżnej flocie transportowej odnotowano spadek liczby statków. Morską flotą transportową polscy przewoźnicy przetransportowali więcej ładunków niż w 2014 r., natomiast przewozy pasażerów w komunikacji międzynarodowej uległy zmniejszeniu.
Po raz kolejny, począwszy od 2012 r., w portach morskich odnotowano wzrost obrotów ładunkowych. W portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej zwiększyły się obroty ładunkowe w Gdańsku i Szczecinie, natomiast spadły – w Gdyni i Świnoujściu. Mniejsze niż w 2014 r. były obroty ładunków tranzytowych. Ruch pasażerów w portach morskich był wyższy niż przed rokiem.
Rok 2015 to rok wzrostu w remontach jednostek w polskich stoczniach i spadek w produkcji gotowych statków. Liczba jednostek wyremontowanych w polskich stoczniach w 2015 r. wyniosła aż 610 sztuk, o 1,8% więcej jak w 2014. Spadła jednak produkcja gotowych jednostek których wyprodukowano zaledwie 4 - są to jednak mało miarodajne dane, ponieważ większość produkcji w polskich stoczniach to sekcje kadłubów, całe kadłuby statków lub jednostki częściowo wyposażone - takich powstaje w Polsce kilkadziesiąt rocznie.
Od 2012 r. zauważalny jest niewielki wzrost liczby jednostek w polskiej flocie rybackiej, natomiast liczba trawlerów dalekomorskich pozostała na niezmienionym poziomie. W 2015 r. połowy ryb i innych organizmów morskich były większe niż przed rokiem.
Morska flota transportowa polskich armatorów i operatorów na koniec 2015 r. liczyła 102 statki (stanowiące polską własność lub współwłasność) o łącznej nośności 2514,7 tys. ton i pojemności brutto GT 1778,3 tys. (w 2014 r. – 104 statki o łącznej nośności 2721,0 tys. ton i pojemności brutto GT 1894,0 tys.).
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych