pc
Polska może zaproponować Węgrom połączenia ze Skandynawią przez swoje porty - podkreślił we wtorek kierownik węgierskiego oddziału Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) Marcin Karaskiewicz na konferencji dwustronnej w Budapeszcie.
„Jesteśmy w stanie zaproponować Węgrom bardzo ciekawe połączenia ze Skandynawią poprzez polskie porty w Gdańsku, w Gdyni, ale również w Szczecinie i Świnoujściu, w tym głębokowodny terminal kontenerowy w Gdańsku. Polskie porty są dobrą konkurencją dla portów niemieckich i chcielibyśmy, żeby Węgrzy mieli tego większą świadomość” - zaznaczył Karaskiewicz w rozmowie z PAP.
Podczas polsko-węgierskiej konferencji dotyczącej celów Polski i Węgier w polityce zagranicznej rozmawiano o możliwościach współpracy dwustronnej w rozwoju infrastrukturalnym, o polityce wobec Europy Wschodniej i Bałkanów i o przyszłości UE. W spotkaniu współorganizowanym przez konferencję Polskiego Instytutu Studiów Międzynarodowych i węgierskiego Centrum Integracji Euroatlantyckiej i Demokracji uczestniczyli eksperci z obu stron. W otwarciu obrad wziął udział m.in. ambasador RP na Węgrzech Jerzy Snopek.
Karaskiewicz podkreślił, że rynek węgierski jest bardzo atrakcyjny dla polskich firm i czują się one na nim komfortowo. Jednak pomimo iż dwustronna wymiana handlowa rośnie z roku na rok (w 2016 r. o 4,6 proc.), to w dalszym ciągu poziom inwestycji wzajemnych jest dość niski. „Między innymi wynika to z tego, że nasze kraje niestety konkurują ze sobą w zakresie pozyskiwania bezpośrednich inwestycji zagranicznych” – powiedział.
W panelu dotyczącym polityki wobec Europy Wschodniej wzięła udział m.in. specjalistka Ośrodka Studiów Wschodnich Marta Jaroszewicz, która zwróciła uwagę, że zbliża się szczyt Partnerstwa Wschodniego w listopadzie w Brukseli. "Wydaje mi się, że to jest bardzo ważny moment, żeby zastanowić się nad przyszłością Europy Wschodniej oraz relacją pomiędzy Unią Europejską i Europą Wschodnią” – powiedziała PAP.
Podkreśliła, że choć wydaje się, iż w tej chwili nie ma konsensusu w UE na temat tego, czy można rozmawiać o perspektywie członkostwa w Unii przede wszystkim Ukrainy i Gruzji, to warto zastanowić się, co będzie dalej. Jak zauważyła, dwa główne instrumenty Partnerstwa Wschodniego, czyli ruch bezwizowy i porozumienie stowarzyszeniowe, zostały już zrealizowane z Gruzją, Ukrainą i Mołdawią i Partnerstwo wchodzi w nowy etap.
„Perspektyw członkostwa w tej chwili raczej nie ma, natomiast bardzo ważne jest rozszerzenie wizji, nawet jeśli to będzie wizja rewolucyjna na 20 lat. Jest to w tej chwili najważniejsze w kontekście Ukrainy, która spełniła wszystkie warunki, a z drugiej strony toczy wojnę na wschodzie. Dla jej społeczeństwa i dla niej samej jest bardzo istotna perspektywa polityczna” – podkreśliła Jaroszewicz.
Konferencja została zorganizowana przy wsparciu m.in. Ambasady RP w Budapeszcie i Instytutu Polskiego w tym mieście.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych