mk
Biuro Morskie (International Marine Bureau) Międzynarodowej Izby Handlowej (International Chamber of Commerce) opublikowało statystyki dotyczące aktów piractwa w roku 2016.
W roku 2016 Biuro odnotowało łącznie 191 aktów piractwa oraz zbrojnych wtargnięć na jednostki pływające. Stanowi to spadek w stosunku do roku 2015, w którym to odnotowano łącznie 246 zdarzeń. Niemniej jednak, szczególnie niepokojącym zjawiskiem jest największa od 10 lat liczba uprowadzonych marynarzy.
Liczba wtargnięć na statki zmniejszyła się do 150 (z 203 w roku 2015). Dwanaście jednostek zostało ostrzelanych, siedem uprowadzono, udaremniono zaś 22 ataki. Liczba wziętych zakładników wyniosła 151.
W roku 2016 uprowadzonych w celu okupu zostało 62 marynarzy (podczas łącznie 15 zdarzeń). Ponad połowa uprowadzonych została w rejonie Zachodniej Afryki, zaś 28 członków załóg - w okolicach Malezji i Indonezji.
Nigeria
Niestety, zgodnie z ubiegłorocznymi przewidywaniami, u wybrzeży Nigerii doszło do sporej liczby incydentów. Odnotowano znaczący wzrost ogólnej liczby zdarzeń - 36 (w stosunku do 14 z roku ubiegłego). W tym - ostrzelanych zostało 9 jednostek (z łącznie 12 w całym roku 2016 na wszystkich akwenach). Co już zostało zauważone wyżej - właśnie w tym rejonie zanotowano uprowadzenia łącznie 34 członków załóg (w ramach dziewięciu zdarzeń). Tutaj również doszło do uprowadzenia trzech jednostek. Co ciekawe - niektóre zdarzenia miały miejsce nawet blisko 100 mil morskich od brzegu.
Azja Południowo-Wschodnia
W Indonezji zanotowano znaczący spadek aktów piractwa - ze 108 w roku 2015 do 49 w roku 2016. Przeważały tu jednak kradzieże mienia o nieznacznej wartości. Na jednostki wtargnięto podczas 46 incydentów.
Rok 2016 przyniósł natomiast dostrzegalny wzrost liczby uprowadzeń w rejonie Morza Sulu. W ostatnim kwartale ubiegłego roku, porwano tam 12 członków załóg (z dwóch frachtowców i jednej łodzi rybackiej). W listopadzie, jeden statek został ostrzelany, lecz piraci nie byli w stanie nań wtargnąć. Uprzednio odnotowano także porwania na mniejszych jednostkach.
Wybrzeże Somalii, Zatoka Adeńska
W tym rejonie, w roku 2016, Biuro odnotowało dwa zdarzenia. Pierwszym była próba ataku na kontenerowiec (przeprowadzona w maju) oraz ostrzelanie tankowca (blisko 300 mil morskich od brzegu) w październiku. Należy przypomnieć, iż w ubiegłym roku Biuro nie odnotowało żadnego incydentu dotyczącego tego akwenu. Pokazuje to, że rejon ten, niestety, zgodnie z przewidywaniami wciąż nie pozostaje bezpieczny dla żeglugi.
Peru, Bangladesz, Wietnam
W Peru odnotowano 11 zdarzeń. 10 z nich w rejonie głównego portu - Callao. Pozytywną informacją jest zmniejszenie liczby zdarzeń w Bangladeszu - z 11 w roku 2015 do 3 w roku 2016 (tendencja spadkowa od roku 2014). Jak również w Wietnamie, gdzie w rejonie portu w Vũng Tàu również odnotowano spadek - do 3 w roku 2016 (z 15 w roku 2015).
Podsumowanie
Należy mieć na uwadze, iż raport Biura opiera się - co oczywiste - na zdarzeniach zgłoszonych. Skala zjawiska, jakim jest piractwo może zatem istotnie się różnić. Zestawienie powyższych danych z raportami z lat ubiegłych, pozwala przyjąć, iż punkty zapalne pozostają praktycznie niezmienne. A tam, gdzie zjawisko piractwa udało się zminimalizować, bądź czasowo zlikwidować (choćby Somalia), problem pojawia się na nowo.
Kolejny raz dojść należy do konstatacji, iż bez istotnej poprawy warunków życia ludności w najbiedniejszych rejonach (wspomniana już Nigeria, Somalia oraz Azja Południowo-Wschodnia) problem ten wciąż będzie występował i stanowił wyzwanie dla armatorów oraz członków załóg.
Źródło: ICC International Maritime Bureau (IMB).
Artur Pomorski, radca prawny
Adam Organiszczak, aplikant radcowski
„Marek Czernis Kancelaria Radcy Prawnego”
w Szczecinie
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych