pc
Gospodarka UE zyskałaby 183 mld euro, gdyby usunąć przeszkody w handlu towarami; to równowartość 1,2 proc. unijnego PKB - wynika z zaprezentowanego w środę raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego "Protekcjonizm gospodarczy w Unii Europejskiej".
"Jeżeli będziemy stosować protekcjonizm to będzie się to odbywać kosztem wzrostu gospodarczego Unii Europejskiej" - mówił obecny na środowej prezentacji wiceminister przedsiębierności i technologii Marcin Ociepa.
Dodał, że stawką jest konkurencyjność europejskiej gospodarki.
"Chociaż celem Unii Europejskiej jest budowa wspólnego rynku, państwa członkowskie cały czas stosują środki protekcjonistyczne" - czytamy w raporcie.
Jak tłumaczył w środę szef PIE Piotr Arak, protekcjonizm to polityka ochrony krajowego przemysłu przed zagraniczną konkurencją. A narzędzia protekcjonistyczne to np. cła, ograniczenia i kontyngenty importowe, czy ulgi podatkowe i nadmierna regulacja. Komisja Europejska, jak wskazali autorzy raportu, przeciwdziałając niektórym praktykom protekcjonistycznym "wydaje się nierówno traktować" część państw członkowskich.
Według ekspertów PIE od 2005 r., gdy nastąpiło rozszerzenie UE o kraje Europy Środkowo-Wschodniej, kwota średniej rocznej pomocy publicznej udzielonej państwom starej Unii wynosi 65 mld euro. Tymczasem ten sam wskaźnik dla państw nowej Unii to 7 mld euro.
W przypadku spraw antymonopolowych dotyczących nadużyć pozycji dominującej KE "wydaje się nieznacznie bardziej pobłażliwa wobec firm ze starej Wspólnoty" - wskazano w raporcie. Podkreślono, że kary finansowe nakładane są częściej na przedsiębiorstwa z krajów należących do nowej UE.
"Szczególnie biorąc pod uwagę rozmiar gospodarek +starej+ i +nowej+ Unii, wysokość kar na firmy z +nowej+ Unii oraz liczba decyzji Komisji nakładających te kary wydaje się nieproporcjonalnie wyższa niż kary dla przedsiębiorstw ze +starej+ Unii" - czytamy.
Jak ocenił wiceminister Ociepa, "Komisja Europejska (...) jest tą instytucją, która powinna się z tego typu tendencjami mierzyć". Jego zdaniem raport PIE powinien być "przyczynkiem do refleksji dla nowego Parlamentu Europejskiego, który będzie wpływał na kształt KE".
Podkreślił, że miejscem, gdzie polscy przedsiębiorcy będą mogli otrzymać wsparcie w sprawach związanych z protekcjonizmem będzie centrum lobbingowe w Brukseli. "Przestrzeń, gdzie będą mogli i zasięgnąć rady, i otrzymać wsparcie merytoryczne" - zaznaczył.
Zdaniem Ociepy protekcjonizm jest czymś, "co się na końcu nie będzie opłacać także tym państwom, które krótkowzrocznie go stosują, i które słusznie za protekcjonizm krytykują Stany Zjednoczone" - ocenił.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych