pc
Europosłowie podczas środowej sesji plenarnej w Strasburgu potępili wewnętrzne kontrole graniczne prowadzone przez część państw w strefie Schengen. Zdaniem parlamentarzystów jest to złamanie zasady swobodnego przepływu osób.
Strefa Schengen to 26 krajów, 400 milionów ludzi i 50 tys. kilometrów granic zewnętrznych. Obecnie tymczasowe kontrole graniczne prowadzi sześć państw: Francja, Austria, Niemcy, Dania, Szwecja i Norwegia.
Francja zdecydowała się na ten krok, tłumacząc to zagrożeniem terrorystycznym. Ponadto Austria, Niemcy, Dania, Szwecja i Norwegia stosują kontrole w efekcie decyzji podjętej w 2015 r. w związku z ogromną liczbą migrantów, która dotarła wtedy do UE. Kontrole są utrzymywane nadal.
Za przyjęciem rezolucji głosowało 439 posłów, za odrzuceniem 157, 80 wstrzymało się od głosu.
Posłowie uznali, że kontrole „godzą w podstawowe zasady strefy Schengen”. Zarzucili państwom członkowskim niedociągnięcia we wspólnym europejskim systemie azylowym oraz brak woli politycznej, solidarności i poczucia wzajemnej odpowiedzialności.
Posłowie są przekonani, że utrzymywanie trwałych kontroli nie jest ani konieczne, ani proporcjonalne w odniesieniu do potrzeb, a zatem niezgodne z prawem. Uważają, że wraz ze wzmocnieniem bezpieczeństwa granic zewnętrznych UE - a w tej dziedzinie, jak zauważono, wiele zrobiono - kontrole wewnętrzne powinny były być znoszone.
Państwa członkowskie powinny "wzmocnić wzajemne zaufanie w funkcjonowanie strefy Schengen, współpracę i solidarność".
"Schengen oznacza swobodę przemieszczania się. To centralny element obywatelstwa europejskiego. To sprawozdanie po raz pierwszy przedstawia poglądy Parlamentu Europejskiego na temat stanu Schengen. Niestety, diagnoza nie jest dobra. Musimy przywrócić Schengen naszym obywatelom. Przesłanie, które adresujemy do państw członkowskich, jest bardzo jasne: muszą one przestrzegać wszystkich zasad, a nie tylko tych, które chcą" – powiedział w środę sprawozdawca rezolucji Carlos Coelho (Europejska Partia Ludowa).
Posłowie wezwali też w rezolucji kraje członkowskie w ramach Rady UE do przyjęcia Bułgarii i Rumunii do strefy Schengen.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych