Nowe prawo wodne niedługo ma trafić do Sejmu. To powód do zamartwień dla pracowników Urzędów Żeglugi Śródlądowej, gdyż ta instytucja w myśl nowej ustawy ma być zlikwidowana.
Powód likwidacji UZŚ to minimalny ruch na polskich rzekach – tylko 10 proc. z wód śródlądowych jest żeglowna. W myśl nowej ustawy, kompetencję instytucji przejęłyby urzędy gospodarowania wodami. W rządzie jednak zdania co do tej decyzji są podzielone. Likwidacji urzędu chce Ministerstwo Środowiska, przeciwny jest resort infrastruktury.
Urzędnicy z resortu środowiska przekonują, że likwidacja Urzędu Żeglugi Śródlądowej ograniczy biurokrację i uprości działanie gospodarki wodnej. Z taka opinią nie zgadza się Ministerstwo Infrastruktury, które wciąż chce mieć nadzór nad administracją wodną. Często jednak padają zarzuty, że chodzi wyłącznie o obronę stanowisk dyrektorskich.
Nowe prawo wodne ma zreformować zarządzanie i finansowanie gospodarki wodnej w Polsce. Prace nad projektem trwały ponad 3 lata. Ma ono zakończyć podział kompetencji przy utrzymaniu infrastruktury wodnej i wprowadzić zasadę jedna rzeka – jeden gospodarz. Po wejściu w życie ustawy, w zależności od rangi rzeki, zarządzać nimi będą zarządy dorzecza (Odry i Wisły) lub marszałkowie województw. Oprócz ośmiu urzędów żeglugi śródlądowej zlikwidowane ma być też siedem regionalnych zarządów gospodarki wodnej.
Zarządy dorzeczy mają się utrzymywać z części wpływów z opłat i kar środowiskowych. Pieniądze na inwestycje w gospodarce wodnej będą też płynęły do zarządów z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak i z Wojewódzkich Funduszy. Nowe Prawo wodne zwiększy też rolę wojewodów, jeśli chodzi o działania przeciwpowodziowe. To z nimi będą musiały być uzgadniane m.in. aktualizacje planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy czy plany zarządzania ryzykiem powodziowym na tych obszarach.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych