pc
Wysunięta wzmocniona obecność NATO na wschodniej flance, polityka obronna UE i współpraca dwustronna były tematami rozmów ministrów obrony Polski i Estonii, którzy spotkali się w poniedziałek w Warszawie.
"Mówiliśmy przede wszystkim o kwestiach związanych z batalionowymi grupami, które są usytuowane w krajach bałtyckich i w Polsce, o wzmocnieniu w przyszłości tych grup, stworzeniu jednolitego łańcucha dowodzenia i współdziałaniu także w dziedzinach, które są dzisiaj najistotniejsze – wzmocnieniu obrony morskiej, powietrznej, ale także w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, w której Estonia ma wielkie osiągnięcia" – powiedział Macierewicz po spotkaniu dziennikarzom.
"We wszystkich tych kwestiach mamy wspólny pogląd, podejmujemy wspólne działania i jesteśmy przekonani, że decyzje, jakie będą podjęte na najbliższym posiedzeniu ministrów obrony państw NATO, a potem na najbliższym szczycie NATO, w sposób zasadniczy unowocześnią i wzmocnią strukturę dowodzenia naszego sojuszu i zagwarantują nam wspólne bezpieczeństwo" – dodał.
Minister obrony Estonii, która sprawuje obecnie prezydencję w radzie UE, Jueri Luik poinformował, że rozmowy dotyczyły także dwustronnej współpracy wojskowej i polityki obronnej UE.
"Podkreśliłem, że rola Polski na wschodniej flance NATO jest kluczowa, Polska pełni istotną rolę w zapewnieniu wiarygodności i siły odstraszania Sojuszu" – powiedział Luik.
Jak dodał, dyskusja dotyczyła także zagadnień obronności UE, mechanizmu stałej współpracy (Permanent Structure Cooperation – PESCO) i Europejskiego Funduszu Obronnego, który ma umożliwić krajom członkowskim wspólne zakupy w celu podziału i obniżenia kosztów.
"Kluczowe dla obu naszych krajów jest, że nie powinno być dublowania między NATO i Unią Europejską i że obrona europejska powinna być użyteczna dla wszystkich uczestników projektu PESCO, a przemysły obronne dużych, małych i średnich krajów UE powinny być traktowane uczciwie" – podkreślił Luik.
Spotkanie ministrów obrony krajów NATO jest planowane na listopad; kolejny szczyt sojuszu ma się odbyć w przyszłym roku w Brukseli.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych