pc
Rokowania handlowe między USA a Chinami załamały się w ubiegłym tygodniu, gdy administracja Donalda Trumpa zażądała od Pekinu, aby przestał dotować rozwój wysokich technologii - podał we wtorek Bloomberg, powołując się na anonimowe źródło zbliżone do sprawy.
Narastający konflikt handlowy pomiędzy dwiema największymi gospodarkami świata wywołuje obawy przed wybuchem wojny celnej, która mogłaby mieć katastrofalne skutki dla światowej gospodarki. Do niedawna obie strony wspominały o możliwości osiągnięcia ugody, ale w ubiegłym tygodniu chińskie ministerstwo handlu oświadczyło, że żadne negocjacje nie są „w tych warunkach” możliwe.
Według rozmówcy Bloomberga wicepremier Chin Liu He poinformował w czwartek grupę chińskich urzędników, że Pekin odrzucił zgłaszane przez Waszyngton żądanie, by zaprzestać dotowania branż związanych ze strategią „Made in China 2025”, mającą uczynić z tego kraju światowego potentata w dziedzinie wysokich technologii. USA zarzucają Chinom, że zmuszają zagraniczne firmy do przekazywania swojej własności intelektualnej w takich branżach jak robotyka, lotnictwo czy sztuczna inteligencja.
Wcześniej Pekin oferował Waszyngtonowi zmniejszenie nadwyżki handlowej o 50 mld USD, m.in. poprzez import większej ilości amerykańskiego skroplonego gazu (LNG), płodów rolnych, półprzewodników i towarów luksusowych – powiedziało źródło. Zgodnie z tą propozycją Chiny miałyby również szybciej otwierać swój sektor finansowy i ułatwić dostęp amerykańskich firm do rosnącego rynku e-commerce.
Liu miał przekazać urzędnikom, że prezydent Xi Jinping jest gotowy do stanowczych działań odwetowych, jeśli Trump będzie dążył do wojny celnej. Chiny są skłonne prowadzić negocjacje, ale nie będą ich inicjować – powiedział rozmówca, cytując wicepremiera.
Trump optymistycznie wypowiadał się w poniedziałek na temat możliwości zawarcia umowy z Chinami, oceniając, że „prawdopodobnie” do tego dojdzie.
Prezydent Xi zapewniał we wtorek, że Chiny „znacznie rozszerzą” dostęp do swojego rynku, obniżą w tym roku cła na importowane samochody, wzmocnią ochronę własności intelektualnej i „jak najszybciej” rozluźnią ograniczenia udziałów zagranicznych firm w działających w kraju spółkach produkujących samochody. Przemawiając na gospodarczym Forum Boao dla Azji, ocenił te działania jako „nowy etap otwierania się” Chin.
Przedstawiciele międzynarodowego biznesu ocenili przemówienie Xi jako zapowiedź ustępstw i wstęp do łagodzenia sporu handlowego. Komentatorzy zwracali jednak uwagę, że większość z tych obietnic padała już wcześniej z ust chińskich dygnitarzy, a zapowiadane reformy nie przebiegają w zadowalającym tempie.
Waszyngton ogłosił niedawno listę ok. 1300 chińskich towarów, których import do USA wyceniany jest na ok. 50 mld USD rocznie, a które zamierza objąć cłami, by ukarać Pekin za stosowanie polityki wymuszania transferu technologii. Władze ChRL odrzucają oskarżenia i obwiniają Trumpa o próby wszczęcia wojny celnej, o protekcjonizm i unilateralizm.
Chiny natychmiast odpowiedziały na tę listę własnym zestawieniem produktów amerykańskich o zbliżonej wartości, które mogą obłożyć taryfami odwetowymi. Trump uznał to za nieuczciwe i zagroził rozszerzeniem ceł na kolejne chińskie towary wyceniane na 100 mld USD rocznie, na co Pekin oświadczył, że będzie bronił swoich interesów bez względu na koszty, i zapowiedział stanowczy odwet.
Na amerykańskiej liście znalazły się towary objęte strategią „Made in China 2025”. W zestawieniu chińskim uwzględniono m.in. produkowane w USA samoloty oraz soję – największy rolniczy towar eksportowy Stanów Zjednoczonych do ChRL. Datę wejścia w życie chińskich ceł odwetowych uzależniono od wprowadzenia taryf amerykańskich, a te z kolei mogą zacząć obowiązywać po upływie 60 dni od publikacji listy.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych