ew
Po spotkaniu w Argentynie przywódcy Chin i USA polecili urzędnikom, by dążyli do usunięcia wszystkich taryf celnych, nałożonych w ramach toczonego przez te kraje sporu handlowego – przekazał w poniedziałek rzecznik chińskiego MSZ Geng Shuang.
Chińscy urzędnicy i media pozytywnie oceniają zawieszenie broni w sporze handlowym USA-Chiny, uzgodnione w sobotę w Buenos Aires przez prezydentów Xi Jinpinga i Donalda Trumpa. Obie strony informowały o osiągniętym porozumieniu, ale urzędnicy w Pekinie i Waszyngtonie przedstawiali je w nieco inny sposób.
Biały Dom podkreślał, że wzrost karnych ceł na chińskie towary wstrzymano na 90 dni, w czasie których mają się toczyć negocjacje w sprawie reform chińskiej polityki handlowej, a jeśli nie przyniosą one rezultatu – cła zostaną podniesione. Szef chińskiego MSZ Wang Yi nie wspominał o takich ramach czasowych, choć informowała o nich państwowa chińska prasa.
Trump napisał w niedzielę na Twitterze, że chińskie władze „zgodziły się zmniejszyć i usunąć taryfy na samochody sprowadzane do Chin z USA”; obecnie wynoszą one 40 proc. Rzecznik chińskiego MSZ oświadczył natomiast, że obaj prezydenci poinstruowali swoich urzędników, by dążyli do usunięcia wszystkich dodatkowych ceł.
„Konsensus, do jakiego doszli przywódcy naszych krajów, dotyczy wstrzymania nakładania nowych taryf, a jednocześnie przywódcy poinstruowali zespoły gospodarcze po obu stronach, by zintensyfikowano rozmowy w celu usunięcia wszystkich nałożonych ceł” - powiedział Geng na rutynowym briefingu w Pekinie.
Amerykańskie władze wprowadziły już cła na chiński eksport wart 250 mld dolarów rocznie, by ukarać Pekin za ich zdaniem nieuczciwe praktyki handlowe. Na część towarów – wartą 200 mld dolarów rocznie – nałożono cła w wysokości 10 proc., które na początku przyszłego roku miały wzrosnąć do 25 proc. Podczas spotkania w Argentynie uzgodniono wstrzymanie tego wzrostu na czas negocjacji.
Według chińskiego dziennika „Renmin Ribao”, oficjalnego organu prasowego rządzącej Komunistycznej Partii Chin (KPCh), spotkanie w Argentynie zaowocowało „ważnym konsensusem” i ukazało, że wspólne interesy Chin i USA „przewyższają różnice”.
Związany z „Renmin Ribao” anglojęzyczny tabloid „Global Times” nazywa porozumienie „ważnym krokiem naprzód” i podkreśla, że otwiera ono „olbrzymi potencjał dla sprawiedliwego handlu”. Gazeta zauważa jednak, że obie strony czekają teraz trudne negocjacje.
„Chiny i USA będą dalej dyskutować na temat poszerzenia dostępu do rynku, ochrony własności intelektualnej, unikania przymusowego transferu technologii i wspólnej kontroli przestępczości cybernetycznej” - podał „Global Times”, wspominając przy tym, że jeśli negocjacje nie przyniosą rezultatu w ciągu 90 dni, taryfy wzrosną do 25 proc.
Biały Dom przekazał również po spotkaniu w Buenos Aires, że Chiny zobowiązały się do importu nieustalonej jeszcze, ale „bardzo dużej” ilości produktów rolnych, energetycznych, przemysłowych i innych z USA, przy czym zakup produktów rolnych ma się rozpocząć natychmiast. Urzędnicy w Pekinie nie wspominali natomiast, jakiego rodzaju produkty ich kraj zamierza kupować, ani kiedy te zakupy się rozpoczną.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych