• <
urząd_morski_gdynia_2021

Bieńkowska: Wyrażałam wątpliwości ws. pakietu mobilności, ale sukcesu nie osiągnęłam

pc

28.09.2017 14:20 Źródło: PAP
Strona główna Prawo Morskie, Polityka Morska, Ekonomia Morska Bieńkowska: Wyrażałam wątpliwości ws. pakietu mobilności, ale sukcesu nie osiągnęłam
Bieńkowska: Wyrażałam wątpliwości ws. pakietu mobilności, ale sukcesu nie osiągnęłam - GospodarkaMorska.pl

Wyrażałam wątpliwości ws. pakietu mobilności, "nawet daleko idące", ale sukcesu nie osiągnęłam – powiedziała unijna komisarz ds. rynku wewnętrznego i usług Elżbieta Bieńkowska w czwartek w Szczecinie. Jak dodała, to teraz sprawa polskiego rządu, a "kraj ma absolutnie szanse".

Europosłowie PiS z komisji transportu PE skierowali w poniedziałek do KE pytanie ws. zaangażowania dyrekcji podlegającej Bieńkowskiej w przygotowanie niekorzystnego dla polskich przewoźników pakietu przepisów dotyczących międzynarodowego transportu drogowego.

Bieńkowska pytana o komentarz ws. interpelacji, odpowiedziała, że wyrażała wątpliwości "nawet daleko idące" ws. pakietu transportowego, ale sukcesu nie osiągnęła.

"W pytaniu było jeszcze, czy wygrała (komisarz-PAP) tę sprawę. Otóż przegrała tę sprawę i to nie ja przegrałam. Sprawa wróci na radę, mówiłam to wielokrotnie. Byłam niedawno na spotkaniu z przewoźnikami i był tam też pan minister Adamczyk i to też powiedziałam, że to jest teraz sprawa polskiego rządu. Ja nie znalazłam w KE dostatecznej ilości sojuszników, którzy by decyzje 28 komisarzy odrzucili. Natomiast kraj ma absolutnie szanse; jeżeli ma partnerów, ma sojuszników, ma ailantów, potrafi ich przekonać, to na radzie powinien to zrobić" – dodała Bieńkowska.

Komisarz brała udział w Dialogu Obywatelskim Komisji Europejskiej zorganizowanym w Szczecinie w ramach odbywającego się w mieście II. Ogólnopolskiego Kongresu Europeistyki.

Politycy PiS podkreślają, że zaproponowane przez KE zmiany, szczególnie w obszarze takich zagadnień jak delegowanie pracowników, zasady odpoczynku kierowców, kabotaż czy zwolnienia dla pojazdów o masie do 3,5 tony, stanowią ogromne wyzwanie dla małych i średnich firm operujących w sektorze transportu drogowego, których znaczny odsetek to przedsiębiorstwa transportowe z Polski.

Nowe przepisy - według koncepcji KE - nakładałyby m.in. na firmy transportowe obowiązek wypłacania płacy minimalnej, zgodnie z unijnymi zasadami delegowania pracowników, kierowcom wykonującym przewozy międzynarodowe. Regulacje te miałyby być stosowane, jeśli kierowca spędzi więcej niż trzy dni w miesiącu w danym kraju. To właśnie ten zapis wzbudził największe obawy branży transportowej i polityków.

Z krytyką spotkała się także propozycja KE ws. uelastycznienia zasad odpoczynku w trasie. Według propozycji, kierowcy nie powinni spędzać tego czasu w kabinach pojazdów, tylko w domu lub hotelu.

Zdaniem polityków PiS propozycje KE zawarte w tzw. pakiecie mobilności, szczególnie te dotyczące zasad delegowania pracowników w sektorze, przyczynią się do pogorszenia warunków konkurencji między przedsiębiorstwami z sektora transportu drogowego z różnych państw członkowskich operujących na wspólnym rynku i ewidentnie dyskryminują podmioty z państw Europy Środkowo-Wschodniej.

W Polsce branża transportowa wytwarza 10 proc. PKB. Sektor zatrudnia 1 mln pracowników, czyli 7,5 proc. wszystkich zatrudnionych w kraju.

Propozycji KE przeciwnych jest 15 państw członkowskich, w tym m.in. Węgry, Słowacja, Czechy, Portugalia, Hiszpania i Polska. W czwartek po raz pierwszy tematem pakietu drogowego zajmą się ministrowie transportu krajów UE w Luksemburgu. Jesienią prace nad propozycjami Komisji powinien rozpocząć Parlament Europejski.

urząd_morski_szczecin_prawo_polityka_lewy_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38925,00 $ tona 2,81% 15 paź
 Cynk 3794,00 $ tona 6,84% 15 paź
 Aluminium 3162,00 $ tona 0,35% 15 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.