mk
Listopad był pierwszym miesiącem w tym roku, kiedy wyraźnie zaznaczył się systematyczny spadek indeksów, obrazujących międzynarodowe ceny węgla, zarówno w obszarze rynku Azji-Pacyfiku, jak i rynku Atlantyku - wynika z analizy Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP).
"Z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że po dynamicznym wzroście cen na rynkach spot, co było podyktowane popytem ze strony krajów azjatyckich - głównie Chin, prawdopodobnie nadszedł czas na schłodzenie nastrojów na rynkach" - wskazują analitycy katowickiego oddziału ARP, monitorującego rynek węgla oraz sytuację w polskim górnictwie.
Agencja publikuje miesięczne analizy w swoim portalu Polski Rynek Węgla. Wśród przyczyn spadku wartości indeksów eksperci wymieniają m.in. sytuację w Chinach, będących największym światowym konsumentem węgla.
Wprowadzane przez Chiny od połowy roku, coraz bardziej rygorystyczne, instrumenty kontroli importu rynku węgla energetycznego napływającego drogą morską, doprowadziły do wstrzymania w połowie listopada całego importu - zakaz ma obowiązywać do połowy lutego przyszłego roku.
Znawcy rynku oceniają, iż powodem chińskich restrykcji jest zamiar kontrolowania przez władze tego kraju całego wolumenu importowanego węgla. Chińskie decyzje mają wielki wpływ na rynek ze względu na skalę importu węgla do tego kraju - w ub. roku sprowadzono go tam 271,1 mln ton, a w ciągu dziewięciu miesięcy br. 202,6 mln ton. Spadek importu będzie jeszcze pogłębiony przez obecne ograniczenia.
"Perspektywy zwiększenia importu nie napawają optymizmem, gdyż stany zapasów w chińskich portach osiągają rekordowe poziomy, jednocześnie obniżając krajową produkcję" - czytamy w opracowaniu.
Nadpodaż surowca w portach, w połączeniu z ograniczeniem dostaw zamorskich, głównie z Australii, systematycznie obniżały również australijski indeks węglowy NEWC, którego wartość w końcu listopada spadła poniżej 100 USD za tonę, czyli prawie o 4 USD za tonę wobec wartości z początku miesiąca.
Z powodu dużej nadpodaży w części rynku wielu sprzedawców poszukiwało alternatywnych rynków zbytu, takich jak Indie. Niemniej indyjscy nabywcy, ze względu na słabość waluty krajowej w stosunku do dolara, zmuszeni byli zwolnić tempo zakupów. Przedłużenie restrykcji importowych w Chinach przełożyło się również na spadek cen w porcie Richards Bay w RPA, gdzie w połowie listopada tygodniowy indeks obniżył się o ponad 5 USD, do 91,6 USD za tonę. Był to największy spadek w ujęciu tygodniowym od lutego.
Spośród trzech największych terminali węglowych, w listopadzie największy spadek odnotowały europejskie porty ARA (Amsterdam, Rotterdam, Antwerpia), gdzie indeks tygodniowy w stosunku do pierwszego tygodnia miesiąca obniżył się prawie o 17 proc. i w końcu listopada wyniósł 82,12 USD za tonę. Spadkom cen w Europie od początku miesiąca sprzyjały również niższe ceny frachtów, zmniejszone w wyniku zwiększenia dostępności statków.
Czynnikiem, który najbardziej zaważył na dużej dynamice spadku, były rekordowo wysokie zapasy węgla w północnozachodnich terminalach węglowych Europy oraz ograniczenie transportu barkami na Renie ze względu na niski poziom wód. "Według danych Argus Media, zapasy w terminalach ARA wzrosły do kolejnych historycznych poziomów, to jest 7,17 mln ton, zwiększając się o 1,6 mln ton w porównaniu do poziomu w pierwszym tygodniu października" - podali analitycy Agencji.
Mimo spadków cen, w listopadzie rynek europejski miał znaczną płynność - odnotowano sześć transakcji opartych o indeks. Podobnie jak w poprzednich tygodniach listopada, głównym zainteresowaniem cieszyły się dostawy na styczeń. Odnotowano tylko jedną transakcję z dostawą na grudzień - zawarto ją 26 listopada i była ona najtańszą w całym tygodniu - cenę tony węgla określono w niej na 79,5 USD za tonę.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych