• <
urząd_morski_gdynia_2021

Adamczyk: Jest szansa na łatwiejsze dofinansowanie środkami z UE trasy Via Carpatia

Strona główna Prawo Morskie, Polityka Morska, Ekonomia Morska Adamczyk: Jest szansa na łatwiejsze dofinansowanie środkami z UE trasy Via Carpatia
Adamczyk: Jest szansa na łatwiejsze dofinansowanie środkami z UE trasy Via Carpatia - GospodarkaMorska.pl

pc

08.06.2018 Źródło: PAP

Wpisanie trasy Via Carpatia do projektu rozporządzenia dotyczącego instrumentu Łącząc Europę (CEF) to szansa na łatwiejsze pozyskanie dofinansowania środkami unijnymi tego korytarza - poinformował w piątek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

"Via Carpatię wpisano do projektu rozporządzenia w sprawie projektu CEF - Łącząc Europę, jako ten korytarz, który należy brać pod uwagę i traktować jako możliwy do uzyskania dofinansowania" - powiedział Adamczyk.

"Ofensywa na rzecz Via Carpatia odnosi skutek. (...) Dzisiaj wskazanie tego korytarza wraz z odnogami, daje szansę na to, że bazowy korytarz Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) zostanie uzupełniony o trasę Via Carpatia" - dodał.

Minister przypomniał, że starania w sprawie trasy Via Carpatia zapoczątkował prezydent Lech Kaczyński w 2006 roku inicjując podpisanie porozumienia +Łańcut+ w ramach Grupy Wyszehradzkiej.

"Starania prezydenta Lecha Kaczyńskiego i wszystkie kolejne starania parlamentarzystów (...) i wszystkich członków rządu Prawa i Sprawiedliwości odniosły oto skutek. Po raz pierwszy w dokumentach Unii Europejskiej pojawiła się formalnie Via Carpatia" - powiedział Adamczyk.

Resort infrastruktury informuje, że Via Carpatia jest priorytetem infrastrukturalnym dla Polski. Na realizację całego przebiegu tej trasy zostały zabezpieczone już środki. Na terenie Polski Via Carpatia przebiega szlakiem: S61 na odcinku granica państwa – Augustów – Ełk, S16 na odcinku Ełk – Knyszyn oraz S19 Knyszyn – Dobrzyniewo Duże - Choroszcz - Siemiatycze - S12 (Lublin Rudnik), S12 (Lublin Sławinek) - Nisko - A4 (Rzeszów Wschód), A4 (Rzeszów Zachód) - Barwinek - granica państwa. Długość polskiej części szlaku liczy łącznie 1533 km (wraz z odnogami w kierunku portów bałtyckich i granicy z Ukrainą, tj. drogami S12 i S17).

Via Carpatia to transeuropejski korytarz transportowy, który może stać się nowym połączeniem północy z południem Europy, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Ukrainy, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji i Turcji.

Według resortu infrastruktury zaletami wynikającymi z realizacji tej inwestycji będzie m. in. włączenie regionów słabiej rozwiniętych w główny strumień wymiany międzynarodowej i wykorzystanie ich potencjałów rozwojowych.

Ponadto Via Carpatia stworzy możliwość otwarcia na inne państwa w ramach UE oraz spoza UE, takich kraje bałkańskie (np. Serbia, Bośnia i Hercegowina). Realizacja szlaku stworzy kolejne szanse na lokalizację na terenie Polski terminali transportowych i centrów logistycznych. Dzięki włączeniu do przebiegu szlaku Via Carpatia trasy prowadzącej z Lublina przez Warszawę do Trójmiasta, wykreowane zostaną warunki do rozwoju portów w Gdańsku i Gdyni.

 

Źródło:
PAP
legal_marine_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31709,00 $ tona -3,03% 18 cze
 Cynk 2873,00 $ tona -3,00% 18 cze
 Aluminium 2374,00 $ tona -2,18% 18 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.