• <
urząd_morski_gdynia_2021

Bezpieczeństwo życia na morzu – współdziałanie jest koniecznością

Strona główna Prawo Morskie, Polityka Morska, Ekonomia Morska Bezpieczeństwo życia na morzu – współdziałanie jest koniecznością
Bezpieczeństwo życia na morzu – współdziałanie jest koniecznością - GospodarkaMorska.pl

pc

08.06.2018 Źródło: własne

Zapewnienie bezpieczeństwa na morzu to łańcuch działań wszystkich współodpowiedzialnych za nie podmiotów: od tych stanowiących prawo, budujących statki, tworzących i serwisujących sprzęt ratunkowy, po instytucje i organy kontrolne oraz służby ratownicze - ta podstawowa zasada towarzyszy uczestnikom konferencji, która odbyła się w piątek w Szczecinie.

8 czerwca w Szczecinie odbyła się konferencja „Kluczowe aspekty wpływające na bezpieczeństwo ludzi na morzu. Od przepisów do praktyki”. To spotkanie użytkowników sprzętu ratunkowego, dystrybutorów, szkoleniowców i instytucji kontrolnych doprowadziło do wniosków, że dbanie o bezpieczeństwo to ciągły proces, w którym współpracuje wiele podmiotów.

- Zależy nam na promowaniu kompleksowego podejścia do zagadnień bezpieczeństwa na morzu. Chodzi przecież o życie ludzi. Często spotykamy się z sygnałami lekceważenia przepisów i braku powiązania działań jednego ogniwa z drugim. Przeszkoleni, rozsądni ludzie, nie poradzą sobie w warunkach katastrofy morskiej bez sprawnego sprzętu. A sprawny sprzęt, bez umiejących posługiwać się nim osób, życia nie uratuje. Bezpieczny statek, to także ochrona  interesów i reputacji armatorów  – podkreśla Piotr Kosicki, Prezes Zarządu Griffin Group S.A.

Katastrofy morskie wyzwalają usprawnienia i zmiany wymogów prawnych w systemach bezpieczeństwa. – Trzeba podejmować starania, aby mieć pewność, że z punktu widzenia bezpieczeństwa życia statek nadaje się do służby, do jakiej jest przeznaczony. Dzięki corocznym spotkaniom przedstawicieli świata gospodarki morskiej, IMO jest w stanie nadążać za postępem techniki w dziedzinie bezpieczeństwa życia i ochrony środowiska morskiego. Takim samym celom służy Ośrodek ds. IMO przy Polskim Rejestrze Statków S.A. - mówi Hanna Słąba, ekspert Ośrodka ds. IMO przy Polskim Rejestrze Statków.

Pierwszy element bezpieczeństwa na morzu, to prawo. To baza do działań. Kolejnym łańcuchem ogniwa bezpiecznego bytu na morzu jest profesjonalny serwis, który czyni sprzęt zdatnym do pełnienia swej ratunkowej funkcji. Na statku muszą być tratwy, łodzie, żurawiki, kombinezony ratunkowe przeglądane i certyfikowane raz w roku. Producenci sprzętu ratunkowego (ang. Life Saving Appliances LSA) wykorzystują najnowocześniejsze technologie, w których eliminuje się decyzyjność ludzi. - Nie zmienia to faktu, że procedurę ratunkową zawsze musi uruchomić świadomy i wyszkolony człowiek. Nawet jeśli odbywa się to jednym pociągnięciem za przysłowiowy sznurek. - podkreśla Jerzy Modzelewski, Wiceprezes Zarządu Griffin Group S.A.

Podczas konferencji przedstawiono serwisowe przykłady z życia wzięte - całe spektrum przypadków zaniedbań urządzeń i sprzętu, który w wypadku konieczności użycia kompletnie by nie zadziałał.

Kluczowym jest także szkolenie załogi w zakresie obsługi zainstalowanego na statku sprzętu ratowniczego. Zgodnie z przepisami szkolenie załóg jest obowiązkowe i odbywa się co 3 lata.

Platformy wiertnicze i morskie elektrownie wiatrowe w zakresie bezpieczeństwa wymagają dodatkowo stosownych zachowań w związku z wypadkami lotniczymi transportowanych helikopterami załóg. - Helikopter przy zanurzeniu w wodzie w bardzo szybkim tempie obraca się górą do dołu. Ludzkie zmysły przy tak szybkim obrocie tracą orientację. Szkolenia tego nie można odbyć w teorii. Trzeba umieć zlokalizować okno helikoptera, co po obrocie może już nie być takie oczywiste, następnie wypchnąć je, wydostać się ze środka, a dopiero na powierzchni otworzyć kamizelkę ratunkową. I tylko w takiej kolejności wolno działać. Uczymy tego zawsze praktycznie, jako jedyny ośrodek szkoleniowy w Polsce przy pomocy najnowocześniejszego symulatora HUET – model METS5. – mówi Artur Ambrożewicz, Dyrektor Generalny Centrum Szkoleniowego, pierwszego w Polsce ośrodka certyfikowanego przez OPITO.

Rozwój technologiczny pozwala na ciągłe udoskonalanie urządzeń i systemów za pomocą których, można ratować ludzkie życie. Mają one coraz mniejsze wymiary, są coraz bardziej powszechne a co za tym idzie ich cena jest coraz niższa. Systemy są coraz szybsze i dokładniejsze a każde ludzkie życie jest bezcenne.

Organizatorem konferencji, która odbyła się w hotelu Park w Szczecinie była firma Griffin Group Marine.

Griffin Group S.A. - spółka powstała w 1991 r., początkowo jako IMS-Griffin Sp. z o.o., zaczynała z 5-osobową załogą. Dzisiaj na sukces firmy składa się praca blisko 80 osób. Rozpoczynając od specjalizacji w dostarczaniu i serwisie wyposażenia ratunkowego, pokładowego, przeciwpożarowego oraz elektroniki morskiej na potrzeby rynku profesjonalnego, a następnie rekreacyjnego. Na dalszym etapie rozwoju zaoferowała w kraju najnowocześniejszy i sprawdzony sprzęt dla wszystkich rodzajów wojsk i służb cywilnych: od obrony powietrznej, po marynarkę wojenną. Obecnie obsługuje setki klientów, operując w 5 kluczowych branżach: morskiej, obronnej, motoryzacyjnej, energetycznej i inteligentnych technologii budynkowych.

Griffin Group S.A. Marine Spółka komandytowa - spółka specjalizuje się w dostarczaniu i serwisie wyposażenia ratunkowego, pokładowego, przeciwpożarowego oraz elektroniki morskiej na potrzeby rynku profesjonalnego i rekreacyjnego. Reprezentuje producentów zagranicznych. Współpracuje z dużymi grupami przemysłowymi, będącymi liderami na rynkach światowych, jak i z małymi firmami oferującymi niszowe produkty, często bardzo poszukiwane przez wymagających klientów. Dysponuje magazynami w Gdyni i Szczecinie. Autoryzowany przedstawiciel producentów systemów ewakuacyjnych, tratw ratunkowych, łodzi i żurawików a także indywidualnych środków ratunkowych jak kombinezony i pasy ratunkowe. Posiada 3 stacje serwisowe w Gdyni, Szczecinie i Kołobrzegu.

Centrum Szkoleniowe Vulcan - stworzone przez pasjonatów-praktyków, z wieloletnim doświadczeniem na statkach offshore i w służbach pożarowych na całym świecie. Vulcan szkoli osoby pracujące m.in. w przemyśle wydobywczym ropy naftowej, przy budowie i obsłudze morskich elektrowni wiatrowych. Pierwszy w Polsce ośrodek spełniający wymagania międzynarodowych standardów posiadający certyfikat OPITO. Oferuje pakiet Basic Offshore Safety Induction & Emergency Training (BOSIET), Further Offshore Emergency Training (FOET) oraz Helicopter Underwater Escape Training (HUET). Szkoli przy pomocy najnowocześniejszego symulatora HUET – model METS5.

Polski Rejestr Statków S.A. (PRS) - jest niezależną instytucją rzeczoznawczą działającą na rynku międzynarodowym od ponad 80 lat. Krajowy Ośrodek ds. współpracy z IMO, ulokowany przy Polskim Rejestrze Statków, został powołany 20.06.1967 r. przez Ministra Żeglugi. Celem działania Ośrodka, zgodnie z Regulaminem nadanym w 1974 r. przez Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej, jest prowadzenie w kraju spraw związanych z działalnością Międzynarodowej Organizacji Morskiej (International Maritime Organization - IMO).  IMO jest wyspecjalizowaną agendą ONZ, zajmującą się wyłącznie sprawami morskimi, a w szczególności bezpieczeństwem na morzu, ochroną żeglugi oraz zapobieganiem zanieczyszczaniu środowiska morskiego przez statki.

Źródło:
własne
legal_marine_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31902,00 $ tona 2,04% 22 cze
 Cynk 2841,00 $ tona 0,32% 22 cze
 Aluminium 2375,00 $ tona 0,93% 22 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.