PMK
Morski handel węglem wzrósł globalnie o 0,7 procent w zeszłym roku, dzięki wyższej produkcji w Chinach i Indonezji oraz większej aktywności eksportowej w Indonezji, Australii, Rosji i Kanadzie.
Łączny import i eksport wzrósł do 1,218 mld ton z 1,210 mld ton w 2018 roku. Według szacunków niemieckiego lobby importerów węgla, Verein der Kohlenimporteure (VDKI), handel węglem koksowym wykorzystywanym do produkcji stali spadł o 1% do 287 mln ton w miarę spadku produkcji stali.
Z kolei handel węglem energetycznym wykorzystywanym w elektrowniach wzrósł o 1,2% do 932 milionów ton.
Światowy popyt był głównie napędzany przez Indie, gdzie uruchomienie nowych elektrowni spowodowało wzrost importu o 5,3% do 235 milionów ton, dostarczanych głównie z Australii, Indonezji i Chin.
VDKI poinformowało, że na dużej części rynku Azji i Pacyfiku nie ma alternatywy dla węgla, chociaż zauważyło, że Korea Południowa zanotowała o 7 proc. mniejszy import po wprowadzeniu regulacji mających na celu ograniczenie emisji cząstek stałych.
Z kolei rynek atlantycki był strukturalnie słaby z powodu większego skupienia się na energii odnawialnej w krajach rozwiniętych, które podejmują większe wysiłki w celu walki ze zmianami klimatu.
Ponadto nadmiar gazu ziemnego sprawił, że ten surowiec stał się stosunkowo tanią alternatywą dla węgla w Europie Zachodniej, z korzyścią dla zmniejszenia o około połowę emisji CO2 w porównaniu z elektrowniami zasilanymi węglem.
Międzynarodowe zapotrzebowanie na węgiel ma pozostać stabilne do 2024 roku - podała w zeszłym miesiącu Międzynarodowa Agencja Energii. Analitycy, powołując się na wzrost popytu w Azji Południowo-Wschodniej, oczekują ożywienia cen w tym roku.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key