• <
ATC_CARGO_TOP

Kwieciński: jesteśmy bliżej wynegocjowania korzystnych dla Polski zasad inwestowania funduszy UE

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Kwieciński: jesteśmy bliżej wynegocjowania korzystnych dla Polski zasad inwestowania funduszy UE
Kwieciński: jesteśmy bliżej wynegocjowania korzystnych dla Polski zasad inwestowania funduszy UE - GospodarkaMorska.pl

ew

15.02.2019 Źródło: PAP

Jesteśmy bliżej wynegocjowania korzystnych dla Polski zasad inwestowania funduszy UE - uważa minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. Chodzi o zmiany, które umożliwią m.in. finansowanie infrastruktury gazowej, czy zakupu taboru kolejowego z funduszy spójności.

W przesłanym PAP komunikacie MIiR poinformowano, że Unijny Komitet Stałych Przedstawicieli (COREPER) zarekomendował w piątek Radzie Unii Europejskiej przyjęcie korzystnych dla Polski zapisów rozporządzeń dotyczących inwestowania funduszy polityki spójności.

Zgodnie z wyjaśnieniami resortu, spotkania COREPER odbywają się przed posiedzeniami Rady Unii Europejskiej. „COREPER można porównać do naszego Stałego Komitetu Rady Ministrów. Na obu forach uzgadniane są treści projektów ustaw i rozporządzeń zanim trafią na posiedzenie rządu lub, w przypadku UE, na posiedzenie Rady UE” – tłumaczy cytowany w komunikacie szef MIiR. Na spotkaniach COREPER takie uzgodnienia odbywają się na poziomie ambasadorów państw członkowskich.

Podczas piątkowego posiedzenia COREPER uzgodniono część rozwiązań dotyczących zasad inwestowania funduszy polityki spójności w latach 2021-2027. Na potrzeby negocjacji rozporządzenia podzielono na tzw. bloki negocjacyjne. Uzgodnienie dotyczy jednego z bloków tzw. rozporządzenia ogólnego, które reguluje najważniejsze kwestie związane z polityką spójności po 2020 roku, oraz rozporządzenia w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności

„Rumuńska prezydencja uwzględniła nasze propozycje i zaprezentowała korzystne dla Polski projekty rozporządzeń. COREPER zarekomendował, by Rada UE przyjęła zmiany, które umożliwią między innymi finansowanie infrastruktury gazowej, jeśli jest to związane z odchodzeniem od gospodarki opartej na węglu, finansowanie zakupu taboru kolejowego oraz inwestycji w infrastrukturę lotniskową w zakresie bezpieczeństwa. W pierwotnej wersji rozporządzeń, które Komisja Europejska przedstawiła w maju 2018 roku, nie było takiej możliwości” – tłumaczy Kwieciński.

„Mamy też kompromis w kwestii podziału perspektywy 2021-2027 na dwie części" - dodał minister. Zaznaczył, że pierwotnie Komisja Europejska zakładała jej podział na dwie części - od 2021 do 2025 roku i potem od 2026 do 2027 – ale to znacząco utrudniłoby realizację dużych projektów, na przykład infrastrukturalnych czy w obszarze badań i rozwoju.

"Kompromis polega na tym, że od samego początku możemy planować podział i sposób inwestowania całości funduszy na lata 2021-2027, ale połowa puli na lata 2026-2027 będzie do dyspozycji państw członkowskich dopiero wtedy, gdy Komisja sprawdzi w 2025 roku jak poszczególne kraje wykorzystują unijne pieniądze” – powiedział minister.

Podkreślił, że wypracowane rozwiązania zostały przyjęte po długich i trudnych negocjacjach. „Sceptyczna wobec tych propozycji była Komisja Europejska. Udało nam się przekonać też płatników netto, na przykład Francję i Holandię” – dodał Kwieciński.

Uzgodnione rozwiązania musi jeszcze przyjąć Rada Unii Europejskiej. Dalsze prace będą się toczyć w ramach negocjacji z Parlamentem Europejskim w ramach tak zwanego trilogu.
Źródło:
PAP
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31709,00 $ tona -3,03% 18 cze
 Cynk 2873,00 $ tona -3,00% 18 cze
 Aluminium 2374,00 $ tona -2,18% 18 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.