ew
Jesteśmy bliżej wynegocjowania korzystnych dla Polski zasad inwestowania funduszy UE - uważa minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. Chodzi o zmiany, które umożliwią m.in. finansowanie infrastruktury gazowej, czy zakupu taboru kolejowego z funduszy spójności.
W przesłanym PAP komunikacie MIiR poinformowano, że Unijny Komitet Stałych Przedstawicieli (COREPER) zarekomendował w piątek Radzie Unii Europejskiej przyjęcie korzystnych dla Polski zapisów rozporządzeń dotyczących inwestowania funduszy polityki spójności.
Zgodnie z wyjaśnieniami resortu, spotkania COREPER odbywają się przed posiedzeniami Rady Unii Europejskiej. „COREPER można porównać do naszego Stałego Komitetu Rady Ministrów. Na obu forach uzgadniane są treści projektów ustaw i rozporządzeń zanim trafią na posiedzenie rządu lub, w przypadku UE, na posiedzenie Rady UE” – tłumaczy cytowany w komunikacie szef MIiR. Na spotkaniach COREPER takie uzgodnienia odbywają się na poziomie ambasadorów państw członkowskich.
Podczas piątkowego posiedzenia COREPER uzgodniono część rozwiązań dotyczących zasad inwestowania funduszy polityki spójności w latach 2021-2027. Na potrzeby negocjacji rozporządzenia podzielono na tzw. bloki negocjacyjne. Uzgodnienie dotyczy jednego z bloków tzw. rozporządzenia ogólnego, które reguluje najważniejsze kwestie związane z polityką spójności po 2020 roku, oraz rozporządzenia w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności
„Rumuńska prezydencja uwzględniła nasze propozycje i zaprezentowała korzystne dla Polski projekty rozporządzeń. COREPER zarekomendował, by Rada UE przyjęła zmiany, które umożliwią między innymi finansowanie infrastruktury gazowej, jeśli jest to związane z odchodzeniem od gospodarki opartej na węglu, finansowanie zakupu taboru kolejowego oraz inwestycji w infrastrukturę lotniskową w zakresie bezpieczeństwa. W pierwotnej wersji rozporządzeń, które Komisja Europejska przedstawiła w maju 2018 roku, nie było takiej możliwości” – tłumaczy Kwieciński.
„Mamy też kompromis w kwestii podziału perspektywy 2021-2027 na dwie części" - dodał minister. Zaznaczył, że pierwotnie Komisja Europejska zakładała jej podział na dwie części - od 2021 do 2025 roku i potem od 2026 do 2027 – ale to znacząco utrudniłoby realizację dużych projektów, na przykład infrastrukturalnych czy w obszarze badań i rozwoju.
"Kompromis polega na tym, że od samego początku możemy planować podział i sposób inwestowania całości funduszy na lata 2021-2027, ale połowa puli na lata 2026-2027 będzie do dyspozycji państw członkowskich dopiero wtedy, gdy Komisja sprawdzi w 2025 roku jak poszczególne kraje wykorzystują unijne pieniądze” – powiedział minister.
Podkreślił, że wypracowane rozwiązania zostały przyjęte po długich i trudnych negocjacjach. „Sceptyczna wobec tych propozycji była Komisja Europejska. Udało nam się przekonać też płatników netto, na przykład Francję i Holandię” – dodał Kwieciński.
Uzgodnione rozwiązania musi jeszcze przyjąć Rada Unii Europejskiej. Dalsze prace będą się toczyć w ramach negocjacji z Parlamentem Europejskim w ramach tak zwanego trilogu.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej