ew
Jak powiedział dziś na specjalnie zwołanej konferencji senator Kazimierz Kleina: "zamiar likwidacji Urzędu Morskiego w Słupsku to decyzja hańbiąca, niszczy wszystko to, co przez lata udało się na naszym wybrzeżu dokonać". Protestują pracownicy i związki zawodowe. Przedstawiciele Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Oficerów i Marynarzy skierowali już do ministra gospodarki morskiej protest przeciwko likwidacji, z prośbą o zmianę decyzji.
Dziś rano, przed drzwiami Urzędu Morskiego w Słupsku odbyła się konferencja zwołana zaraz po środowej informacji o wszczęciu prac nad likwidacją Urzędu i podziałem jego kompetencji pomiędzy Urzędy Morskie w Gdyni i Szczecinie. Jak mówi Kazimierz Kleina: "To fatalna wiadomość dla naszego regionu. Szczególnie, że jeszcze miesiąc temu w trakcie kampanii wyborczej Pan Premier, a także ministrowie i kandydaci na posłów z prezesem Jarosławem Kaczyńskim na czele zapewniali, że takie miasta jak Słupsk będą wzmacniane pod kątem administracyjnym po to, aby mogły odgrywać większą i bardziej znaczącą rolę. Miesiąc po wyborach okazuje się, że zamiast wzmacniania takich regionów jak Ziemia Słupska, mamy ich dalszą degradację."
Michał Kania, rzecznik prasowy Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, stwierdził, że taki podział jest faktycznie planowany. Ministerstwo przygotowuje odpowiednie dokumenty i rozporządzenia. Planowaną datą reorganizacji administracji morskiej jest 1 stycznia 2019 roku.
W Słupsku ma powstać zamiejscowa delegatura Urzędu Morskiego w Gdyni. Dyrektor urzędu Włodzimierz Kotuniak będzie sprawować swoją funkcję do końca 2019 roku, natomiast wicedyrektor Maciej Jeleniewski został już odwołany ze stanowiska. W nowym roku zastąpi go szef delegatury Wojciech Grzymkowski.
Nieoficjalnie 1/3 pracowników otrzyma wypowiedzenie z pracy. Nietknięte zostaną struktury w kapitanatach, bosmanatach, służbach portowych i służbach związanych z ochroną brzegu morskiego.
Urząd Morski w Słupsku rozpoczął działalność w 1954 roku i zatrudnia obecnie 300 pracowników. Jego zasięg kompetencji obejmuje wybrzeża morskie w granicach powiatów: lęborskiego, słupskiego, sławieńskiego, koszalińskiego, i kołobrzeskiego i część akwenu morza terytorialnego i polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej wyznaczonej przez południki skrajnych powiatów. Do jego zadań należy administrowanie morzem zgodnie z prawem polskim i międzynarodowym. Dotyczy to bezpieczeństwa portu i żeglugi, polityki portowej, ochrony środowiska morskiego na podległym terenie oraz ochrony i utrzymania brzegów morskich czy oznakowanie nawigacyjne dróg morskich.
Senator Kazimierz Kleina, Rafał Konon, Wicestarosta Słupski i Jan Lange, szef klubu radnych Platforma Obywatelska Słupsk podczas specjalnie zwołanej konferencji prasowej wyraźnie zaprotestowali przeciwko likwidacji Urzędu Morskiego w Słupsku. Wystosowali specjalny apel do premiera aby "wstrzymał tę nieprzemyślaną decyzję, która wywołała ogromne rozgoryczenie wśród wszystkich pracowników miejscowego urzędu i mieszkańców całego regionu słupskiego."
Jak czytamy w treści apelu: "Nagła likwidacja Urzędu Morskiego w Słupsku to problemy egzystencjalne dla wielu rodzin związanych z tym miejscem. Ponadto, proszę zwrócić uwagę, że Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni mają inną specyfikę niż nasza jednostka. Operują one głównie w obrębie dużych zespołów portowych (Szczecin-Świnoujście i Gdańsk-Gdynia). Urząd Morski w Gdyni realizuje także przekop Mierzei Wiślanej. To ogromny i angażujący projekt. Boimy się, że włączenie słupskiego urzędu morskiego do Szczecina i Gdyni doprowadzi do zaniechania różnych projektów między Dźwirzynem a Łebą. Jeżeli Pan Premier uważa, ze kierownictwo Urzędu Morskiego w Słupsku jest słabe i nie radzi sobie z rozwiązywaniem różnych problemów, to bardziej zasadna byłaby wymiana dyrektorów a nie likwidacja całego organu".
Oficjalny protest został wysłany do Premiera Mateusza Morawieckiego, do wiadomości Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej. Listy sprzeciwu wysłali także prezydent Słupska Krystyna Danilecka-Wojewódzka oraz przedstawiciele gminy i miasta Ustka. Pracownicy Urzędu Morskiego w Słupsku na specjalnych formularzach zbierają podpisy przeciwko likwidacji ich miejsca pracy.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody